Forum biblijne Strona Główna Forum biblijne
FORUM ZOSTAŁO PRZENIESIONE. ZAPRASZAMY www.biblia.webd.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Transfuzja krwi a Judaizm
Autor Wiadomość
Quster 


Wyznanie: Chrześcijanin
Dołączył: 26 Maj 2006
Posty: 3475
Wysłany: 2008-09-09, 22:23   Transfuzja krwi a Judaizm

Cytat:
TRANSFUZJA KRWI A JUDAIZM

Jaki jest pogląd judaizmu na transfuzję krwi, gdyż wiadomo ze mamy zakaz spożywania krwi w Torze ?

odpowiedź :

Zabronione jest jedynie spożywanie krwi. Nie koszerność krwi oznacza, że nie wolno jeść ani jej, ani żadnych produktów i potraw, których krew jest składnikiem. Nie ma to absolutnie nic wspólnego z transfuzją krwi. Wszystkie zasady koszerności (kaszrut) odnoszą się wyłącznie do jedzenia.

Księga Kapłańska zawiera takie słowa Boga: "Przestrzegajcie Moich bezwzględnych nakazów i Moich praw, które człowiek będzie wykonywał i będzie żył dzięki nim" (18:5), co rabini interpretowali jako: "Będziesz żył dzięki nim, a nie umierał przez nie" (Joma 85b). Właśnie dlatego wszystkie prawa Tory, wszystkie nakazy i zakazy Boga, z wyjątkiem trzech, ulegają zawieszeniu wówczas, gdy zagrożone jest życie człowieka. Życie jest więc - w judaizmie - ogromną wartością, a ratowanie życia ludzkiego - podstawowym obowiązkiem.

Transfuzja krwi nie tylko jest więc dozwolona, ale wręcz nakazana przez żydowskie prawo religijne - wtedy, gdy służy ratowaniu ludzkiego życia (pikkuach nefesz). Natomiast transplantacja organów jest dozwolona, nawet zalecana, ale nie jest nakazana, zwłaszcza gdy pojawia się problem niebezpieczeństwa dla życia dawcy.

Halacha (prawo religijne) zajmuje się szczegółowo zagadnieniami etycznymi związanymi z transfuzją i transplantacją od żyjących dawców.

Rozważane są najczęściej następujące problemy:

1.niebezpieczeństwo dla dawcy, 2.zmuszanie kogoś do bycia dawcą, 3. sprzedaż własnych organów i krwi, 4. wykorzystywanie dawcy, który z punktu widzenia prawa nie jest zdolny do podejmowania decyzji.

Jeżeli czyjeś życie jest zagrożone i można je uratować bez narażania własnego życia - trzeba ratować życie. Jeśli jednak życie dawcy będzie - w wyniku transplantacji lub transfuzji - zagrożone, nie wolno dopuścić do zabiegu, bo istnieje zakaz ratowania życia jednego człowieka przez zabranie życia innemu człowiekowi. Życie ludzkie nie daje się zmierzyć i zważyć, więc - według opinii Talmudu - nawet poświęcenie jednego życia niewinnego człowieka, aby uratować wielu innych ludzi, nie jest etyczne, bo nie ma sposobu aby udowodnić, że życie tego człowieka jest mniej warte, niż życie ratowanych ludzi. Także samobójstwo jest zakazane, nawet jeżeli ratuje cudze życie, ponieważ traktowane jest jak morderstwo.

Dawca jest więc halachicznie zobowiązany do oddania krwi, aby ocalić cudze życie (chyba, że stan jego zdrowia jest wyjątkowo zły), natomiast już oddanie nerki musi uwzględniać więcej aspektów i możliwych konsekwencji dla dawcy i nigdy nie jest przez prawo żydowskie uznane za zobowiązanie, ale wyłącznie za swobodną decyzję. Wynika to oczywiście z faktu, że oddana krew zostanie uzupełniona w organizmie dawcy przez nową krew, natomiast oddanie nerki pozostawia dawcę na zawsze już z tylko jedną nerką, co może w przyszłości stanowić zagrożenie życia.

Jeżeli nie można poświęcić własnego życia dla ratowania cudzego, to czy halacha nakazuje lub dopuszcza oddanie części ciała, aby ratować cudze życie wówczas, gdy to oddanie nie stanowi zagrożenia dla życia dawcy? Rabini doszli do wniosku, że nie ma takiego nakazu, ale jest to dozwolone, a nawet mocno zalecane, jako szlachetny, dobry uczynek.

Zmuszanie kogokolwiek i w jakikolwiek sposób do bycia dawcą lub pobieranie krwi czy organów bez jego zgody, traktowane jest przez halachę jako kradzież i jako powodowanie zranienia. Jednak w przypadku autentycznego ratowania życia wszystkie prawa ulegają zawieszeniu z wyjątkiem trzech. Jednym z nich jest morderstwo (nie można - jak już pisaliśmy - mordować człowieka, aby uratować innego człowieka). A więc nie można zmuszać nikogo, ani dokonywać transplantacji organów bez jego zgody - bo powodowanie zranienia może prowadzić do morderstwa. Natomiast zakaz kradzieży - w przypadku ratowania życia - ulega zawieszeniu. Czy można więc pobrać krew bez zgody dawcy, aby ratować cudze życie, gdy wiadomo, że nie stanowi to dla dawcy zagrożenia? Istnieją różne opinie halachiczne w tej sprawie.

Sprawa sprzedaży organów do przeszczepów jest skomplikowana. Zarówno Majmonides jak i Karo uważali, że zadawanie sobie ran dla pieniędzy nie jest dozwolone i według ich poglądów taka sprzedaż nie byłaby dopuszczalna. Dodatkowym argumentem jest fakt, że za wypełnianie przykazań nie wolno brać pieniędzy. Ale przecież lekarz również ratuje ludzkie życie i dostaje za to pieniądze, a gdyby nie płacić lekarzom - nie istnieliby lekarze. Halachiczne decyzje konkludują, że skomplikowanie etyczne problemu sprzedaży narasta wraz z niebezpieczeństwem dla życia dawcy. Z jednej strony nie ma więc przeciwwskazań wobec sprzedaży tych części ciała, które regenerują się lub odrastają (krew, szpik kostny, plazma, włosy), ale w przypadku np. nerki problem nie daje się rozwiązać bez pełnej wiedzy o kontekście sytuacji.

W żydowskich tekstach halachicznych istnieją setki wypowiedzi i opinii na temat przeszczepów. Rozważane są - ze względu na ich konsekwencje etyczne - niezliczone sytuacje życiowe.

Ogólna zasada jest jednak taka: ratowanie ludzkiego życia jest nakazane, ale nie za cenę odebrania, ani prawdopodobnego narażenia życia człowieka ratującego.

ŹRÓDŁO
_________________
... wiara, która jest czynna ... Gal. 5:6

NIEBO - Chrześcijanie tyle mówią o niebie, ponieważ Nowy Testament głosi niebo jako nadzieję dla wierzących (1 Piotra 1:4; Kolosan 1:5; Hebrajczyków 3:1). Mówienie o niebie nie wyklucza wiary w życie na ziemi, ponieważ niebo jest tam, gdzie jest Bóg. Gdy Bóg zstąpi między ludzi i zamieszka wśród nich, to tam będzie też niebo (Objawienie 21:1-5). Wielu komentatorów uważa, że niebo i ziemia staną się jednym.

DUSZA NIEŚMIERTELNA - Ks. Wincenty Granat napisał: "Tylko Bóg jest nieśmiertelny z całej istoty swego bytu, tj. nigdy nie może przestać istnieć; wszystko poza Nim jest przygodne, może tedy zniknąć, a więc z tej racji jest śmiertelne. Mówiąc o nieśmiertelności duszy ludzkiej mamy na uwadze jej naturę nie zawierającą w sobie pierwiastków wewnętrznego rozkładu, czyli z tego względu nie podlegającą śmierci. Mimo to dusza ludzka jako byt przygodny mogłaby przestać istnieć, jeśli Bóg nie powstrzymywałby jej stale w bytowaniu i działaniu" ("Eschatologia", s. 79).



"Bo wasze myśli nie są moimi myślami (...) jak niebiosa przewyższają ziemie, tak (...) moje myśli – wasze myśli." Izajasza 55:8-9

"W (...) dyskusji jest mnóstwo sloganów, które nie powinny zastępować myślenia" LB
 
 
Avinuszebaszaim 
MBA

Wiek: 46
Dołączył: 09 Sie 2010
Posty: 249
Wysłany: 2011-02-21, 19:05   

Transfuzja krwi w Izraelu jest powszechna ,a Torze dokładnie w Micwie jest nakaz aby być zdrowym zatem zakaz transfuzji głoszony przez Świadków nie jest oparty na Torze i na Judaizmie
_________________
Polish Jew
 
 
Fedorowicz 

Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 11 Mar 2011
Posty: 713
Wysłany: 2011-03-11, 11:50   

Avinuszebaszaim napisał/a:
Transfuzja krwi w Izraelu jest powszechna ,a Torze dokładnie w Micwie jest nakaz aby być zdrowym zatem zakaz transfuzji głoszony przez Świadków nie jest oparty na Torze i na Judaizmie
Mnie się wydaje, że Chrześcijaństwo trudno się porównuje do Judaizmu. Paradoksalnie SJ wierzą , że dotyczą ich niektóre micwy obowiązujące Żydów, podobnie jak inni Chrześcijanie.Tymczasem micwa dotycząca niespożywania krwi jest jedną z elementów Przymierza i dotyczy wyłącznie Żydów. Inne Narody, jako potomkowie Noego podlegają 7 wskazaniom dla potomków Noacha.
_________________
Baruch Ata Haszem, Eloheinu melech haolam, szechechejanu, wekijemanu, wehigijanu lazeman hazeh.
 
 
Bobo 


Pomógł: 551 razy
Dołączył: 03 Mar 2007
Posty: 13647
Wysłany: 2011-03-11, 15:12   

Fedorowicz napisał/a:
Paradoksalnie SJ wierzą , że dotyczą ich niektóre micwy obowiązujące Żydów, podobnie jak inni Chrześcijanie.Tymczasem micwa dotycząca niespożywania krwi jest jedną z elementów Przymierza i dotyczy wyłącznie Żydów. Inne Narody, jako potomkowie Noego podlegają 7 wskazaniom dla potomków Noacha.


Chyba coś nie tak. SJ nie stosują się do Przymierza danego żydom, nawet jeśli dostali oni prawo dot. krwi. Chrześcijanie w Dziejach Ap. 15 nie potraktowali owego Przymierza jak ciasto z którego można wybrać sobie pojedyncze rodzynki. Dla nich to prawo przeminęło i przestało w całości obowiązywać. natomiast podtrzymali te prawa, które obowiązywały z czasów PRZED Mojżeszem. I tak, np. prawo, co do niespożywania krwi, zostało dane Noemu. Więc jak już to... SJ uważają, że obowiązuje ich 'micwa' dana Noemu. Potem podtrzymana przez Mojżesza (co przeminęło) ale podtrzymana przez Chrześcijan. Wtedy ów 'paradoks', jak to nazywasz... znika.

Siedem praw Noachitów to raczej siedem fundamentalnych zasad. Każda z nich, ma swoje rozszerzenie. Z tego co wiem to zasada szósta: zakaz okrucieństwa wobec zwierząt obejmuje:

Cytat:
* Zakaz spożywania mięsa wyciętego z żywego zwierzęcia
* Zakaz jedzenia i picia krwi
* Zakaz jedzenia padliny

Wykładnia rabiniczna: Zakaz dotyczy natury duchowej człowieka, a nie kwestii zdrowotnych czy higienicznych. Jedzenie mięsa wyciętego z żywego zwierzęcia (w każdej postaci) jest źródłem okrucieństwa i wskazuje na brutalny egoizm jedzącego. Spożywanie krwi - pod jakąkolwiek postacią - jest zabronione, ponieważ niesie ona życie.


Za Wikipedią... więc Noachidzi nie spożywali krwi (oprócz tego, że nie zjadali mięsa żywych zwierząt).
 
 
Fedorowicz 

Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 11 Mar 2011
Posty: 713
Wysłany: 2011-03-11, 17:03   

Bobo napisał/a:

.. .danego żydom...
Żydom piszemy z dużej litery.
Cytat:
..Dla nich to prawo przeminęło i przestało w całości obowiązywać...
Przymierze Mojżesza obowiązuje wyłącznie Żydów i to do dziś.
Cytat:
I tak, np. prawo, co do niespożywania krwi, zostało dane Noemu..
W Torze czytamy co innego: "Ale mięsa stworzenia, które jest jeszcze żywe, nie jedzcie" (Bereszit 9:4) Tłumaczenie Pardes Lauder.
Cytat:
..Zakaz jedzenia i picia krwi..
Dotyczy wyłącznie Żydów-zgodnie z Torą.
Cytat:
..Wykładnia rabiniczna:
To wykładnia "wikipedyczna", nie rabiniczna.Odradzam poznawanie judaizmu ze źródeł chrześcijańskich.Chrześcijanie najlepiej znają się na swojej religii,nie na judaizmie.Pozdrawiam. ;-)
_________________
Baruch Ata Haszem, Eloheinu melech haolam, szechechejanu, wekijemanu, wehigijanu lazeman hazeh.
 
 
bartek212701 


Pomógł: 162 razy
Wiek: 31
Dołączył: 03 Sty 2010
Posty: 9277
Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-03-11, 17:09   

Fedorowicz, W dziejach masz nakaz"powstrzymujcie się od krwi" :-) więc i nas.
_________________
Izaj. 33:6-Mądrość i umiejętność będą utwierdzeniem czasów twoich, siłą i obfitem zbawieniem twem, a bojaźń Pańska skarbem twoim.
 
 
Fedorowicz 

Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 11 Mar 2011
Posty: 713
Wysłany: 2011-03-11, 17:23   

bartek212701 napisał/a:
Fedorowicz, W dziejach masz nakaz"powstrzymujcie się od krwi" :-) więc i nas.
Tak,pierwsi Chrześcijanie którzy byli Żydami odrzucającymi judaizm jako taki, zrezygnowali z większości wskazań Przymierza, a jest ich aż 613 i pozostawili tylko takie, które nie byłyby za trudne do stosowania dla ludzi z innych narodów, Rzymian, Greków itd.Jednak różne społeczności chrześcijańskie na świecie rozmaicie interpretują dziś nawet te nieliczne pozostawione micwy.Wydaje mi się jednak,że Apostołowie będący Żydami,nie mogli wskazania o krwi rozumieć inaczej, niż zwykli wyznawcy judaizmu, to znaczy jako zakaz spożywania krwi.Chodziło mi jednak o to, że Tora tego nie potwierdza.Według Tory dla ludzi z Narodów są przede wszystkim przykazania dla potomków Noego.
_________________
Baruch Ata Haszem, Eloheinu melech haolam, szechechejanu, wekijemanu, wehigijanu lazeman hazeh.
 
 
BLyy 


Pomógł: 176 razy
Dołączył: 27 Lip 2009
Posty: 2989
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2011-03-11, 19:39   

Cytat:
.Zakaz jedzenia i picia krwi..
Dotyczy wyłącznie Żydów-zgodnie z Torą.

No ale Nowy Testament mówi wyraźnie:
lecz napisać im, aby się wstrzymali od pokarmów ofiarowanych bożkom, od nierządu, od tego, co uduszone, i od krwi Dz 15,20
 
 
 
Fedorowicz 

Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 11 Mar 2011
Posty: 713
Wysłany: 2011-03-11, 20:10   

BLyy napisał/a:

No ale Nowy Testament mówi wyraźnie:
..lecz napisać im, aby się wstrzymali od pokarmów ofiarowanych bożkom, od nierządu, od tego, co uduszone, i od krwi Dz 15,20

To byłyby typowo żydowskie wskazówki , gdyby nie fakt ,że tym razem Apostoł odniósł je do Nie-Żydów , przyzwyczajonych do politeizmu.Chrześcijaństwo stało się w ten sposób religią uniwersalną.
_________________
Baruch Ata Haszem, Eloheinu melech haolam, szechechejanu, wekijemanu, wehigijanu lazeman hazeh.
 
 
BLyy 


Pomógł: 176 razy
Dołączył: 27 Lip 2009
Posty: 2989
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2011-03-11, 20:55   

Fedorowicz napisał/a:
BLyy napisał/a:

No ale Nowy Testament mówi wyraźnie:
..lecz napisać im, aby się wstrzymali od pokarmów ofiarowanych bożkom, od nierządu, od tego, co uduszone, i od krwi Dz 15,20

To byłyby typowo żydowskie wskazówki , gdyby nie fakt ,że tym razem Apostoł odniósł je do Nie-Żydów , przyzwyczajonych do politeizmu.Chrześcijaństwo stało się w ten sposób religią uniwersalną.

Zakaz jedzenia i picia krwi więc odnosi się również do nie-żydów.
 
 
 
Fedorowicz 

Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 11 Mar 2011
Posty: 713
Wysłany: 2011-03-11, 21:15   

BLyy napisał/a:

Zakaz jedzenia i picia krwi więc odnosi się również do nie-żydów.
To znaczy odnoszą ten zakaz do nie-Żydów z sobie tylko znanych powodów niektórzy Chrześcijanie .Tylko,że z transfuzją krwi nie ma to nic wspólnego.
_________________
Baruch Ata Haszem, Eloheinu melech haolam, szechechejanu, wekijemanu, wehigijanu lazeman hazeh.
 
 
Quster 


Wyznanie: Chrześcijanin
Dołączył: 26 Maj 2006
Posty: 3475
Wysłany: 2011-03-11, 21:38   

Fedorowicz napisał/a:
W Torze czytamy co innego: "Ale mięsa stworzenia, które jest jeszcze żywe, nie jedzcie" (Bereszit 9:4) Tłumaczenie Pardes Lauder.


O, czyli Pardes Lauder potwierdza to co kiedyś tutaj pisałem, ze w tym fragmencie może chodzić o żywe zwierzęta.

----------------------------

A tak a propo Dziejów, to jest tam zdanie aby się powstrzymywać od krwi, dlatego nie tyle to jest kwestia jakiś tam chrześcijan, co raczej każdego. Ale różnie to interpretują,często jako nakaz w tamtych konkretnych warunkach, aby nie gorszyć Żydów, dla których jedzenie z krwią było niedopuszczalne.
_________________
... wiara, która jest czynna ... Gal. 5:6

NIEBO - Chrześcijanie tyle mówią o niebie, ponieważ Nowy Testament głosi niebo jako nadzieję dla wierzących (1 Piotra 1:4; Kolosan 1:5; Hebrajczyków 3:1). Mówienie o niebie nie wyklucza wiary w życie na ziemi, ponieważ niebo jest tam, gdzie jest Bóg. Gdy Bóg zstąpi między ludzi i zamieszka wśród nich, to tam będzie też niebo (Objawienie 21:1-5). Wielu komentatorów uważa, że niebo i ziemia staną się jednym.

DUSZA NIEŚMIERTELNA - Ks. Wincenty Granat napisał: "Tylko Bóg jest nieśmiertelny z całej istoty swego bytu, tj. nigdy nie może przestać istnieć; wszystko poza Nim jest przygodne, może tedy zniknąć, a więc z tej racji jest śmiertelne. Mówiąc o nieśmiertelności duszy ludzkiej mamy na uwadze jej naturę nie zawierającą w sobie pierwiastków wewnętrznego rozkładu, czyli z tego względu nie podlegającą śmierci. Mimo to dusza ludzka jako byt przygodny mogłaby przestać istnieć, jeśli Bóg nie powstrzymywałby jej stale w bytowaniu i działaniu" ("Eschatologia", s. 79).



"Bo wasze myśli nie są moimi myślami (...) jak niebiosa przewyższają ziemie, tak (...) moje myśli – wasze myśli." Izajasza 55:8-9

"W (...) dyskusji jest mnóstwo sloganów, które nie powinny zastępować myślenia" LB
 
 
Bobo 


Pomógł: 551 razy
Dołączył: 03 Mar 2007
Posty: 13647
Wysłany: 2011-03-11, 22:16   

Interlinia Vocatio nie podaje tak jak Pardes Lauder:

Ale_mięsa z_życiem_jego (z)_krwią_jego, nie będziecie jedli (Rodz 9:4)

Nie tej interpretacji, jaką stosuje Pardes: 'które jest jeszcze żywe'.

Ale, przy tej okazji, chciałbym na coś wskazać. Jakim przekładem jest Tora Pardes Lauder?

Dla przykładu zacytujmy Rodzaju 2:7:
I Bóg nadał kształt człowiekowi.[Ukształtował go] z prochu ziemi i tchnął w jego nozdrza duszę życia. I człowiek stał się mówiącą istotą.

Czy faktycznie wg. j.hebrajskiego Bóg tchnął w nozdrza 'duszę'? Przecież tam nie ma hebrajskiego 'nephes'. Z drugiej strony, zaskakującym jest przekład słowa 'nephes' na: 'mówiąca istota'.

Przykładów tak swobodnego oddania tekstu w Tora Lauder Pardes jest bardzo dużo. Wręcz cały przekład jest w takim stylu.
Wskazuje to raczej, że mamy tu do czynienia z tzw. parafrazą. Oczywiście, owa parafraza skądś się bierze. Tym wpływem jest... Tradycja Żydowska.
Tak zresztą się reklamuje owo wydanie Tory:
Cytat:

Tora Pardes Lauder Bereszit - Pierwsze powojenne tłumaczenie Tory na język polski, zgodne z żydowską tradycją i żydowskimi komentarzami.

http://www.lauder.lodz.pl...id=70&Itemid=66

Jakoś zapala mi się 'czerwone światełko' gdy słyszę o jakiejkolwiek Tradycji :-D
Co o niej sądzić? Niech każdy sam decyduje ;-)

Ale do czego zmierzam... w kwesti Rodzaju 9:4... Tora Lauder Pardes nie jest... ani wiarygodna (gdyż tłumaczona przez pryzmat tradycji żydowskiej) ani rzetelna wobec oryginalnego tekstu. Za to zgodna z tradycją żydowską...

To takie coś, jak gdyby ktoś na poparcie prawdy cytował komentarz w Biblii Tysiąclecia. Też zgodny z Tradycją, tyle że katolicką.
 
 
Fedorowicz 

Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 11 Mar 2011
Posty: 713
Wysłany: 2011-03-11, 22:17   

Quster napisał/a:

O, czyli Pardes Lauder potwierdza to co kiedyś tutaj pisałem, ze w tym fragmencie może chodzić o żywe zwierzęta.
Masz więc dobrą intuicję i wyczucie sensu praw Tory.W judaizmie dominuje pogląd,że spożycie krwi zakazane jest wyłącznie Żydom, a nie innym Narodom.Warunek spożywania krwi dla potomków Noego polega na tym, że zwierzę nie może być żywe. Rabini Clorfene i Rogalsky piszą:"nie oznacza to ( Bereszit 9:3-4), że krew zwierzęcia jest jego duszą i że B-g zakazywał człowiekowi spożywania krwi zwierzęcia"
Dla Noachidów, podobnie jak i dla Żydów istnieje jednak nakaz Tory pozbawiania zwierzęcia życia w sposób maksymalnie humanitarny: jak najmniej bolesny i jak najszybszy.Oczywiście te wszystkie dywagacje nie mają nic wspólnego z transfuzją krwi ludzkiej ,która jest w judaizmie nawet nakazana, jako jedna z metod ratowania życia bliźniemu.Pozdrawiam.
Cytat:
Tora Lauder Pardes nie jest... ani wiarygodna (gdyż tłumaczona przez pryzmat tradycji żydowskiej) ani rzetelna wobec oryginalnego tekstu. Za to zgodna z tradycją żydowską...
A oryginalny tekst Tory to nie jest laszon hakodesz, tylko mongolski ? Oj,co pan wypisuje panie bobo.. :-D
_________________
Baruch Ata Haszem, Eloheinu melech haolam, szechechejanu, wekijemanu, wehigijanu lazeman hazeh.
Ostatnio zmieniony przez Fedorowicz 2011-03-11, 22:30, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
BLyy 


Pomógł: 176 razy
Dołączył: 27 Lip 2009
Posty: 2989
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2011-03-11, 22:22   

Fedorowicz napisał/a:
BLyy napisał/a:

Zakaz jedzenia i picia krwi więc odnosi się również do nie-żydów.
To znaczy odnoszą ten zakaz do nie-Żydów z sobie tylko znanych powodów niektórzy Chrześcijanie .Tylko,że z transfuzją krwi nie ma to nic wspólnego.

Zgadzam się w pełni.
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Strona wygenerowana w 0,14 sekundy. Zapytań do SQL: 11