Forum biblijne Strona Główna Forum biblijne
FORUM ZOSTAŁO PRZENIESIONE. ZAPRASZAMY www.biblia.webd.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
głoszenie imienia Jehowa
Autor Wiadomość
adelfos


Dołączył: 29 Maj 2007
Posty: 351
Wysłany: 2007-06-03, 08:19   głoszenie imienia Jehowa

W NT mamy bardzo dużo przykładów, jak apostołowie głoszą ewangelię poganom. Jednak zawsze głosza im imię Chrystusa, nie zaś Jehowy? Jeżeli chodzi o żydów, to moge to zrozumieć. Ale poganom? Jakoś nie podobni sa Ci głosiciele z 1 wieku do tych ,głosicieli' z wieku 21.

Zgadzam się, że głoszenie imienia, jako natury, zestawu cech jest konieczne: głoszenie Ojca i Syna. Lecz w NT nie ma nakazu, żeby głosić imię Jehowa. Natomiast jest połozony nacisk na imię Jezus Chrystus.
_________________
Nie cofaj się przed wyzwaniami życia.
Ostatnio zmieniony przez 2007-07-21, 09:53, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Bobo 


Pomógł: 551 razy
Dołączył: 03 Mar 2007
Posty: 13647
Wysłany: 2007-06-04, 09:44   

Cytat:
w NT nie ma nakazu, żeby głosić imię Jehowa.

"'Gdyż każdy, kto wzywa imienia Jehowy, będzie wybawiony'. Ale jak będą wzywać tego, w ktorego nie uwierzyli? A jak uwierzą w tego, o którym nie usłyszeli? A jak usłyszą bez głoszącego? A jak będą głosić, jesliby nie zostali posłani?..." (Rzym.10:13-15)
Pewnie wiesz, że Paweł zacytował proroctwo Joela...
_________________
Oszołomstwu mówię NIE!
 
 
Yarpen Zirgin 
Katolik


Wyznanie: Kościół katolicki
Pomógł: 16 razy
Wiek: 46
Dołączył: 22 Maj 2006
Posty: 15743
Wysłany: 2007-06-04, 09:57   

Ty zaś zapewne wiesz, ze Paweł w swoim liście w rzeczonym cytacie zapisał słowo "kyrios" a nie "JHWH"?
_________________
Udowadnia się winę, a nie niewinność.

Aha... Nie licz na moją odpowiedź na złośliwości, szyderstwa i próby zmiany tematu.
 
 
Bobo 


Pomógł: 551 razy
Dołączył: 03 Mar 2007
Posty: 13647
Wysłany: 2007-06-04, 10:02   

Cytat:
Ty zaś zapewne wiesz, ze Paweł w swoim liście w rzeczonym cytacie zapisał słowo "kyrios" a nie "JHWH"?

Skąd wiesz, że Paweł? Bo do dyspozycji masz tylko jakiś odpis spisany ze 300 lat po Pawle.
A nawet, gdyby tak ujął Paweł, to czy nie zarzuciłbyś mu, ze cytując ST nie cytuje rzetelnie? Czyżbyśmy Pawła złapali na fałszowaniu tekstu? :-D
_________________
Oszołomstwu mówię NIE!
 
 
Yarpen Zirgin 
Katolik


Wyznanie: Kościół katolicki
Pomógł: 16 razy
Wiek: 46
Dołączył: 22 Maj 2006
Posty: 15743
Wysłany: 2007-06-04, 10:09   

Bobo napisał/a:
Skąd wiesz, że Paweł? Bo do dyspozycji masz tylko jakiś odpis spisany ze 300 lat po Pawle.


Kopię, a nie odpis. Kopia zaś jest przepisywana wiernie. Poza tym, jakoś nie ma żadnej kopii tego listu, która by zawierała imię JHWH w tym cytacie.

Bobo napisał/a:
A nawet, gdyby tak ujął Paweł, to czy nie zarzuciłbyś mu, ze cytując ST nie cytuje rzetelnie? Czyżbyśmy Pawła złapali na fałszowaniu tekstu?


Cytował tak, jak uważał za słuszne. Widac miał w tym cel, że zapisał tam słowo "kyrios" a nie "JHWH". Skoro zaś tak uczynił, to nam nie wolno go poprawiać.
_________________
Udowadnia się winę, a nie niewinność.

Aha... Nie licz na moją odpowiedź na złośliwości, szyderstwa i próby zmiany tematu.
 
 
Lucyfer
[Usunięty]

Wysłany: 2007-06-04, 12:31   

Yarpen Zirgin napisał/a:
Bobo napisał/a:
Skąd wiesz, że Paweł? Bo do dyspozycji masz tylko jakiś odpis spisany ze 300 lat po Pawle.


Kopię, a nie odpis. Kopia zaś jest przepisywana wiernie. Poza tym, jakoś nie ma żadnej kopii tego listu, która by zawierała imię JHWH w tym cytacie.

Bobo napisał/a:
A nawet, gdyby tak ujął Paweł, to czy nie zarzuciłbyś mu, ze cytując ST nie cytuje rzetelnie? Czyżbyśmy Pawła złapali na fałszowaniu tekstu?


Cytował tak, jak uważał za słuszne. Widac miał w tym cel, że zapisał tam słowo "kyrios" a nie "JHWH". Skoro zaś tak uczynił, to nam nie wolno go poprawiać.
W tym miejscu Pawła nie trzeba poprawiać bo Jezus działał w imieniu Jahwe i kto wzywa imienia Jezusa to tak jakby wzywał Jahwe. Pomijając ten fakt trzeba zaznaczyć że Pawła można poprawić tak samo jak innych Apostołów bo naszym nauczycielem nie jest Paweł czy Piotr czy Apollos lecz Jezus Chrystus.
1 Kor 1:12-13
12. Myślę o tym, co każdy z was mówi: Ja jestem Pawła, a ja Apollosa; ja jestem Kefasa, a ja Chrystusa.
13. Czyż Chrystus jest podzielony? Czyż Paweł został za was ukrzyżowany? Czyż w imię Pawła zostaliście ochrzczeni?
(BT)
 
 
Petroniusz 


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 28 Maj 2006
Posty: 3052
Wysłany: 2007-06-05, 01:30   

Cytat:
[quote="Yarpen Zirgin"]
Bobo napisał/a:
Skąd wiesz, że Paweł? Bo do dyspozycji masz tylko jakiś odpis spisany ze 300 lat po Pawle.


Kopię, a nie odpis. Kopia zaś jest przepisywana wiernie.


Katoliccy kopisci dopuszczali sie zmian w sporzadzanych przez siebie kopiach swietych Pism. Falszowali takze teksty Ojcow. Tego nie da sie Yarpen ukryc:

"[Tacjan] Mial sie podobno odwazyc na poprawke niektorych slow apostola, rzekomo dlatego, by sprostowac styl jego wyrazen" (Euzebiusz/HE IV/29:6)

"Procz tego mowi [Dionizy Koryncki] jeszcze o swych wlasnych Listach, ze zostaly sfalszowane: 'Na prosbe braci pisalem Listy. Apostolowie djabelscy przecie domieszali do nich kakol, to i owo z nich usuneli, to znowu do nich cos dodali, Klatwa wisi nad nimi. Nie dziw, ze niektorzy z nich nawet Pisma Panskie falszowac sie odwazyli, skoro takiego zamachu dokonali na inne pisma, jakie tamtym nie dorownuja'" (Euzebiusz/HE IV/23:12)

"[Chrzescijanie] korzystali z Septuaginty, dla ktorej zywili wielki szacunek i w ktorej widzieli wyraz nadchnienia Ducha Swietego. Natomiast nie wahali sie dokonywac przerobek niektorych tekstow, ktore mialy dla nich wieksze teologiczne znaczenie" ("Teologia judeochrzescijanska" Jean Danielou s.115)

"LXX stala sie urzedowa Biblia Kosciola (z wyjatkiem Dn), a chrzescijanie zaczeli wprowadzac do niej chrystologiczne 'retusze' pewnych tekstow" ("Wstep ogolny do Pisma Swietego" Pallotinum s.165)
_________________
Petroniusz Arbiter
 
 
mirek
[Usunięty]

Wysłany: 2007-06-05, 07:29   

Bobo napisał/a:
Cytat:
w NT nie ma nakazu, żeby głosić imię Jehowa.

"'Gdyż każdy, kto wzywa imienia Jehowy, będzie wybawiony'. Ale jak będą wzywać tego, w ktorego nie uwierzyli? A jak uwierzą w tego, o którym nie usłyszeli? A jak usłyszą bez głoszącego? A jak będą głosić, jesliby nie zostali posłani?..." (Rzym.10:13-15)
Pewnie wiesz, że Paweł zacytował proroctwo Joela...

Bobo, a czy wiesz, że kontekst tego wersetu mówi o wzywaniu imienia Jezusa? Powinieneś go bowiem czytać przynajmniej od wersetu 9 - i kto tu wyrywa słowa z kontekstu? Zanim omówię kontekst warto zastanowić się, o kim jest mowa w wersecie 12:

Rz 10:12 Bw „Nie masz bowiem różnicy między Żydem a Grekiem, gdyż jeden jest Pan wszystkich, bogaty dla wszystkich, którzy go wzywają.”

Spróbujmy ustalić o kogo tutaj chodzi i kogo wzywali pierwsi chrześcijanie? Kim jest ten jeden Pan dla wszystkich? Chodzi tu oczywiście o Jezusa, bo to on nazywany jest Panem:

Rz 10:9 Bw „Bo jeśli ustami swoimi wyznasz, że Jezus jest Panem, i uwierzysz w sercu swoim, że Bóg wzbudził go z martwych, zbawiony będziesz.”

1Kor 12:3 Bw „Dlatego oznajmiam wam, że nikt, przemawiając w Duchu Bożym, nie powie: Niech Jezus będzie przeklęty! I nikt nie może rzec: Jezus jest Panem, chyba tylko w Duchu Świętym.”

1Tes 2:19 Bw „Bo któż jest naszą nadzieją albo radością, albo koroną chwały przed obliczem Pana naszego Jezusa Chrystusa w chwili jego przyjścia? Czy nie wy?”


Ma to istotne znaczenie, gdyż następny werset Rzymian 10:13 jest cytatem z księgi Joela 3:5 i brzmi:

Rz 10:13 Bw „Każdy bowiem, kto wzywa imienia Pańskiego, zbawiony będzie.”

Rz 10:13 NS „Gdyż "każdy, kto wzywa imienia Jehowy, będzie wybawiony".”

A więc widać różnicę pomiędzy przekładami. Strażnica uważa, że powinniśmy wzywać imienia Jehowy, aby być zbawionym, ale inne z kolei przekłady uzależniają nasze zbawienie od wzywania imienia Pańskiego, czyli Jezusa. Jak jest naprawdę? Aby zrozumieć ten fragment biblijny powinno się czytać go przynajmniej od wersetu 9, aby zbadać kontekst wypowiedzi Pawła:

Rz 10:9-14 Bw „Bo jeśli ustami swoimi wyznasz, że Jezus jest Panem, i uwierzysz w sercu swoim, że Bóg wzbudził go z martwych, zbawiony będziesz.
Do wyznawania kogo zachęca apostoł Paweł? Jakie słowa należy wyznać, aby być zbawionym?

(10) Albowiem sercem wierzy się ku usprawiedliwieniu, a ustami wyznaje się ku zbawieniu.
Jeśli ustami wyznaje się ku zbawieniu, to co należy mówić, aby być zbawionym? (Patrz werset poprzedni)

(11) Powiada bowiem Pismo: Każdy, kto w niego wierzy, nie będzie zawstydzony.
Paweł przytacza tu słowa z Iz 28:16. O kim pisał ten prorok w podanym fragmencie biblijnym? O kim to w ogóle prorokują wszyscy prorocy ST? Czy Jezus odnosił te słowa do siebie (Mt 21:42; Lk 20:17)? A do kogo odnosili ten tekst apostołowie (Dz 4:11; Rz 9:33; Ef 2:20; 1 P 2:4-6)?

(12) Nie masz bowiem różnicy między Żydem a Grekiem, gdyż jeden jest Pan wszystkich, bogaty dla wszystkich, którzy go wzywają.
Jeśli apostoł Paweł w poprzednich wersetach pisał o nazywaniu Jezusa dla zbawienia Panem, to o jakiego Pana może chodzic w tym wersecie?

(13) Każdy bowiem, kto wzywa imienia Pańskiego, zbawiony będzie.
Czyż nie jest to podsumowanie myśli z wersetów 9-12? Jak mógłby apostoł Paweł zachęcać do nazywania Jezusa Panem, bez wymawiania imienia Pańskiego?

(14) Ale jak mają wzywać tego, w którego nie uwierzyli? A jak mają uwierzyć w tego, o którym nie słyszeli? A jak usłyszeć, jeśli nie ma tego, który zwiastuje?”
W kogo nie uwierzyli Żydzi? Wiemy przecież, że wierzyli w Boga Jahwe. O kim, więc nie słyszeli? Kogo mają więc wzywać?

Myślę, że wyjaśniłem jak mogłem. A więc to w imieniu Jezusa leży nasze zbawienie!

Włodzimierz Bednarski w swojej książce "W obronie wiary" tak jeszcze pisze:

Tymczasem cały kontekst zdania: "Albowiem każdy, kto wezwie imienia Pańskiego, będzie zbawiony" (Rz 10:13) wskazuje, że imię Pańskie to imię Chrystusa. Rz 10:9 mówi: "Jeżeli więc ustami swoimi wyznasz, że Jezus jest Panem (...), osiągniesz zbawienie". Apostoł odnosi więc Rz 10:13 też do Chrystusa (por. 1J 5:13, J 20:31). Stwierdzenie, że Jezus jest Panem św.Paweł uzasadnia cytatami ze ST stosowanymi tam do Jahwe (Iz 28:16, Jl 3:5 por. Rz 10:11, 13). Apostołowie robili tak (np. Hbr 1:6, 10n.), bo dla nich Jezus był równy Ojcu (J 5:23). Św.Ireneusz (ur.130-40) tak komentował Rz 10:13: "A nie dano innego imienia Pana pod niebem, w którym ludzie są zbawieni, jak tylko imię Boga, którym jest Jezus Chrystus, Syn Boży..." ("Wykład Nauki Apostolskiej" 96). Co jeszcze potwierdza, że Rz 10:13 dot. imienia Jezusa? W Rz 10:12 napisano: "Nie ma już różnicy między Żydem a Grekiem. Jeden jest bowiem Pan wszystkich" (por. Dz 10:36), a podobne wyrażenie pada w Ga 3:28 ("Nie ma już Żyda ani poganina (...) jesteście kimś jednym w Chrystusie Jezusie"). W obu przypadkach Apostoł mówi więc o Chrystusie. Strażnica Rok XCVIII [1977] Nr 23 s.24 też Rz 10:11n. odnosi do Jezusa i nie wiadomo czemu Rz 10:13 do Jehowy. Por. Rz 10:14-17 (Żydzi nie uwierzyli w Jezusa, a nie w Jahwe). Pamiętajmy, że Jl 3:5 jest proroctwem, które wypełnia się na Jezusie. Mt 1:21 mówi, że to Jezus "zbawi swój lud". Poganinowi, który nie znał imienia Jehowa, św.Paweł powiedział: "uwierz w Pana Jezusa (...), a zbawisz siebie i swój dom" (Dz 16:31 por. 1Tes 5:9 "osiągnięcie zbawienia przez Pana naszego Jezusa..."), a Mt 12:21 mówi: "W Jego imieniu narody nadzieję pokładać będą". Tak więc chodzi tu o wzywanie imienia Jezusa, o czym świadczą też inne miejsca:

"którzy na każdym miejscu wzywają imienia Pana naszego Jezusa Chrystusa" 1Kor 1:2;

"I ma On władzę (...) więzić tutaj wszystkich, którzy wzywają Twego imienia" Dz 9:14 por. w.15nn.;

"Ochrzcij się i obmyj z twoich grzechów, wzywając Jego imienia" Dz 22:16 por. 21:13

"który modlił się: Panie Jezu przyjmij Ducha mego" Dz 7:59.
 
 
tessa

Pomógł: 5 razy
Dołączył: 18 Cze 2006
Posty: 4116
Wysłany: 2007-06-05, 08:20   

W Dziejach Apostolskich jest wyrażna wzmianka,że poganom też głoszono imię Jehowa.
Dzieje Apostolskie 15:13-17

"Gdy przestali mówić ,Jakub odpowiedział mówiąc:
"Mężowie ,bracia posłuchajcie mnie .Symeon wyczerpująco opowiedział jak to Bóg po raz pierwszy zwrócił uwagę na narody ,aby z nich wziąć lud dla swego imienia.
A z tym zgadzają się słowa proroków tak jak jest napisane:
"Potem powrócę i odbuduję upadły szałas Dawidowy i odbuduję jego ruiny
i na nowo go postawię,aby pozostali ludzie pilnie szukali Jehowy wespół z ludżmi
ze wszystkich narodów -nazwanymi od mego imienia mówi Jehowa który czyni te rzeczy".

Jakub tutaj cytuje tutaj Amosa 9:11,12

"W owym dniu podniosę upadły szałas Dawidowy i z pewnością ponaprawiam ich wyłomy
I podniosę jego ruiny i na pewno wybuduję go jak za dawnych dni.
aby wzięli w posiadanie to,co pozostało z Edomu oraz wszystkie narody ,nad którymi wzywano mego imienia -brzmi wypowiedż Jehowy ,który to czyni".

Zatem według tych proroctw imię Jehowy miało być wzywane nad narodami aby wziąć lud dla tego imienia.
W liście do Rzymian 10:13-15 czytamy:
"Gdyż każdy kto wzywa imienia Jehowy będzie wybawiony
Ale jak będą wzywać tego ,w którego nie uwierzyli ?
A jak uwierzą w tego ,o którym nie słyszeli?
A jak usłyszą bez głoszącego?
A jak będą głosić jeśliby nie zostali posłani?".....

Zaś ,że szukanie Jehowy i wiara w Niego jest konieczna do zbawienia potwierdza też
Sofoniasz 2:2-3
"Zanim ustawa cokolwiek zrodzi nim dzień uleci jak plewa
zanim na was przyjdzie płonący gniew Jehowy
zanim na was przyjdzie dzień gniewu Jehowy
szukajcie Jehowy wszyscy potulni ziemi
którzyście wprowadzili w czyn jego sądownicze rozstrzygnięcie
Szukajcie prawości ,szukajcie potulności .
Zapewne będziecie mogli zostać ukryci w dniu gniewu Jehowy".

Zatem szukanie Jehowy i wzywanie Jego imienia
jest wprost konieczne aby być wybawionym

Mirku list do Rzymian to nie list do Hebrajczyków.....Słowa o "wzywaniu imienia Jehowy " Paweł pisał do dawnych pogan a nie Żydów którzy już wierzyli w Jehowę.
 
 
Lucyfer
[Usunięty]

Wysłany: 2007-06-05, 10:08   

Kto wzywa Jehowę bez Jezusa, nie uznaje tego co zrobił dla niego Jezus. Kto wzywa Jezusa wzywa tym samym Jehowę w tym właśnie Jezusie bo imię Jezus oznacza że Jehowa zbawia.Nawet encyklopedia internetowa o tym mówi.
Cytat:
Jezus Chrystus (Jezus z Nazaretu; z hebr. ישוע, ישו Joszue, Jozue, aram. ܝܫܘܥ, ܝܫܘ Jeszua = "Jahwe/Jehowa pomocą/zbawieniem" i z gr. χριστός christós – "namaszczony, pomazaniec, mesjasz")

A zatem gdy wzywamy imienia Jezusa to uznajemy zbawienie Jehowy przez niego.
 
 
adelfos


Dołączył: 29 Maj 2007
Posty: 351
Wysłany: 2007-06-05, 11:12   

Lucyfer świetnie napisałeś!

Konieczne do zbawienia jest znajmość Boga Ojca wszechrzeczy.
Jeżeli zaś chodzi o znajomość imienia w sensie nazwy, to jest konieczność znania imienia Jezus (Dz 4:12) a nie Jehowy.

drodzy świadkowie-wzywajcie więc i Jehowy i Jezusa!

Jednak wy nie wzywacie Jezusa, czym się tylko kompromitujecie
Bo tak mamy wzywać Ojca jak i Syna.
_________________
Nie cofaj się przed wyzwaniami życia.
 
 
tessa

Pomógł: 5 razy
Dołączył: 18 Cze 2006
Posty: 4116
Wysłany: 2007-06-05, 11:39   

Lucyfer napisał/a:
Kto wzywa Jehowę bez Jezusa, nie uznaje tego co zrobił dla niego Jezus. Kto wzywa Jezusa wzywa tym samym Jehowę w tym właśnie Jezusie bo imię Jezus oznacza że Jehowa zbawia.Nawet encyklopedia internetowa o tym mówi.
Cytat:
Jezus Chrystus (Jezus z Nazaretu; z hebr. ישוע, ישו Joszue, Jozue, aram. ܝܫܘܥ, ܝܫܘ Jeszua = "Jahwe/Jehowa pomocą/zbawieniem" i z gr. χριστός christós – "namaszczony, pomazaniec, mesjasz")

A zatem gdy wzywamy imienia Jezusa to uznajemy zbawienie Jehowy przez niego.


Jednak imię Jehowy jest innym imieniem niż imię Jezusa.
Tak jak na przykład imię
Jehu znaczy "On jest Jehową"
Eliasz znaczy "Moim Bogiem jest Jehowa"
Michał znaczy "Kto jest jak Bóg"
Osoby noszące te imiona nie były Jehową ,zatem Jezus też nim nie jest.
I to mamy wzywać imienia Boga Wszechmocnego , poprzez imię Jezusa.
Tylko Najwyższy Bóg wysłuchuje modlitw a nie ktokolwiek inny.
Psalm 135:1
"Wysławiajcie Jah!
Wysławiajcie imię Jehowy wysławiajcie słudzy Jehowy
wy którzy stoicie na dziedzińcach domu naszego Boga."

Dzisiaj jest niezwykle mało ludzi na świecie ,którzy wysławiają imię Najwyższego .
Większość wysławia kogoś innego a nie Boga Wszechmocnego i Jego święte imię.
 
 
Lucyfer
[Usunięty]

Wysłany: 2007-06-05, 13:41   

tessa napisał/a:
Lucyfer napisał/a:
Kto wzywa Jehowę bez Jezusa, nie uznaje tego co zrobił dla niego Jezus. Kto wzywa Jezusa wzywa tym samym Jehowę w tym właśnie Jezusie bo imię Jezus oznacza że Jehowa zbawia.Nawet encyklopedia internetowa o tym mówi.
Cytat:
Jezus Chrystus (Jezus z Nazaretu; z hebr. ישוע, ישו Joszue, Jozue, aram. ܝܫܘܥ, ܝܫܘ Jeszua = "Jahwe/Jehowa pomocą/zbawieniem" i z gr. χριστός christós – "namaszczony, pomazaniec, mesjasz")

A zatem gdy wzywamy imienia Jezusa to uznajemy zbawienie Jehowy przez niego.


Jednak imię Jehowy jest innym imieniem niż imię Jezusa.
Tak jak na przykład imię
Jehu znaczy "On jest Jehową"
Eliasz znaczy "Moim Bogiem jest Jehowa"
Michał znaczy "Kto jest jak Bóg"
Osoby noszące te imiona nie były Jehową ,zatem Jezus też nim nie jest.
I to mamy wzywać imienia Boga Wszechmocnego , poprzez imię Jezusa.
Tylko Najwyższy Bóg wysłuchuje modlitw a nie ktokolwiek inny.
Psalm 135:1
"Wysławiajcie Jah!
Wysławiajcie imię Jehowy wysławiajcie słudzy Jehowy
wy którzy stoicie na dziedzińcach domu naszego Boga."

Dzisiaj jest niezwykle mało ludzi na świecie ,którzy wysławiają imię Najwyższego .
Większość wysławia kogoś innego a nie Boga Wszechmocnego i Jego święte imię.

Bóg Najwyższy ma wiele imion i pod wieloma imionami się Go wzywa. Na przykład Abraham, Izaak i Jakub nie znał Boga Najwyższego pod imieniem Jehowa, wzywali innego imienia niż Jehowa. Słowo Jehowa znaczy "On powoduje aby się stało". Jeżeli ty wymawiasz to "On powoduje aby się stało" i nazywasz to imieniem Boga i że tylko takie jest Jego imię to ograniczasz Boga tylko do tych słów. A Bóg JEST o wiele większy i jest też zbawieniem w Jezusie, jest Ojcem Najwyższym i Świętym wszelkiego stworzenia. Nie JEST tylko Jehową jest kimś większym.
Wj 6:3
3. Ja objawiłem się Abrahamowi, Izaakowi i Jakubowi jako Bóg Wszechmocny, ale imienia mego, Jahwe, nie objawiłem im.
(BT)Rdz 4:26
26. Setowi również urodził się syn; Set dał mu imię Enosz. Wtedy zaczęto wzywać imienia Pana.1 Moj. 12:7-8
7. I ukazał się Pan Abramowi i rzekł: Ziemię tę dam potomstwu twemu. Wtedy zbudował tam ołtarz Panu, który mu się ukazał.
8. Stamtąd wyruszył w góry na wschód od Betelu i rozbił swój namiot. Betel było z zachodu, a Ai ze wschodu. [color=blue]Tam zbudował Panu ołtarz i wzywał imienia Pana.

(BW)

(BT)

[/color]

Jakiego imienia wzywał Set i Abraham skoro nie znali jeszcze imiernia Jahwe? Wzywali innego imienia JESTEM.

2 Moj. 3:13-14
13. A Mojżesz rzekł do Boga: Gdy przyjdę do synów izraelskich i powiem im: Bóg ojców waszych posłał mnie do was, a oni mnie zapytają, jakie jest imię jego, to co im mam powiedzieć?
14. A Bóg rzekł do Mojżesza: Jestem, który jestem. I dodał: Tak powiesz do synów izraelskich: "Jestem" posłał mnie do was!
(BW)

Bóg dawał się poznać pod różnymi imionami, JESTEM, JAHWE, JEZUS. Nie można nie uznawać że Bóg dał się poznać w imieniu Jezus. Bóg zamieszkał w Jezusie i tak się ostatnio objawił.
Jan. 14:8-11
8. Rzekł mu Filip: Panie, pokaż nam Ojca, a wystarczy nam.
9. Odpowiedział mu Jezus: Tak długo jestem z wami i nie poznałeś mnie, Filipie? Kto mnie widział, widział Ojca; jak możesz mówić: Pokaż nam Ojca?
10. Czy nie wierzysz, że jestem w Ojcu, a Ojciec we mnie? Słowa, które do was mówię, nie od siebie mówię, ale Ojciec, który jest we mnie, wykonuje dzieła swoje.
11. Wierzcie mi, że Ja jestem w Ojcu, a Ojciec we mnie; a jeśliby tak nie było, to dla samych uczynków wierzcie.
(BW)

Kto nie uznaje imienia Jezusa nie uznaje Boga bo =JEHOWA JEST ZBAWIENIEM.
Skoro mówisz słowo Jezus to mówisz że "Jehowa jest zbawieniem" a jeżeli mówisz Jehowa to tylko mówisz że "On powoduje by się stało".
A więc co jest dla ciebie ważniejsze? Czy to że Jehowa jest zbawieniem, czy tylko to że On powoduje aby się stało?
 
 
Bobo 


Pomógł: 551 razy
Dołączył: 03 Mar 2007
Posty: 13647
Wysłany: 2007-06-05, 14:24   

Jeśli Bóg do Mojżesza rzekł, ze nie objawił swego imienia Abrahamowi to jakie imię wzywano wcześniej?
Pozwól, ze zacytuję Rodz. 4:26 ale wg. Biblii Warszawsko-praskiej:
"Wtedy też zaczęto wzywać imienia Jahwe. "

Tak podaje też Poznańska, Romaniuka, NŚ.
Zacytowałes za Biblią Tysiąclecia, pewnie ktoreś tam wydanie. Sprawdź w wydaniu I lub II ciekawe, czy też tam oddano słowo Pan.
Cytat:
Wzywali innego imienia JESTEM

Już szybciej bym się spodziewał, że napiszesz, że wzywali imienia Pan, gdyż tak oddano w przekladach przez Ciebie cytowanych. Jednak w oryginale jest i było JHWH. Więc zagadka nadal pozostaje, zamiast żonglowac przekladami wg. swojej modły, warto się zastanowić, o co chodzi pod okresleniem: 'objawić' lub 'nie objawić'. Czy tu chodzi o fonetyczne brzmienie imienia Boga? Może być coś słyszalne brzmieniowo ale nie zrozumiałe. Objawić to inaczej odsłonić, odkryć. Chciaż wcześniej znano imię Boga Jehowa to jednak nie widziano aż tyle ile objawił Bóg Mojzeszowi, co za tym imieniem się kryło. I tak mamy dopiero u Mojzesza cały ciąg przymiotów Bozych i opis jego działan nieznanych wcześniej aż na taka skalę Abrahamowi, Izaakowi i Jakubowi. Jakby nie było, większego proroka nad Mojżesza, ktoryby 'twarzą w twarz' rozmawiał z Bogiem nie było...
_________________
Oszołomstwu mówię NIE!
 
 
Olaf 

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Sty 2007
Posty: 603
Wysłany: 2007-06-05, 16:17   

Dzięki Petroniuszu za powyższe cytaty.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 11