Forum biblijne Strona Główna Forum biblijne
FORUM ZOSTAŁO PRZENIESIONE. ZAPRASZAMY www.biblia.webd.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Kiedy Bóg objawił swoje imię?
Autor Wiadomość
Axanna
[Usunięty]

Wysłany: 2012-07-09, 21:41   

EMECie, bardzo sensowne wnioski w sumie :)
Jakos wczesniej mi to nie przyszlo do glowy (mam na mysli "manieryzm" i dalsze wyjasnienia - warto sie zastanowic :-) )

P.S. chociaz... nie zwracamy sie bezposrednio do na przyklad Mateusza... hmmm...
(chcialam powiedziec, ze sa pewne "za" jak i nie calkiem "za"... :-) )
 
 
EMET 

Wyznanie: Świadkowie Jehowy w Polsce
Pomógł: 248 razy
Dołączył: 04 Wrz 2006
Posty: 11205
Wysłany: 2012-07-09, 22:57   

Axanna napisał/a:
EMECie, bardzo sensowne wnioski w sumie :)
Jakos wczesniej mi to nie przyszlo do glowy (mam na mysli "manieryzm" i dalsze wyjasnienia - warto sie zastanowic :-) )

P.S. chociaz... nie zwracamy sie bezposrednio do na przyklad Mateusza... hmmm...
(chcialam powiedziec, ze sa pewne "za" jak i nie calkiem "za"... :-) )



EMET:
Jeszcze z innego ujęcia,' Axanno'...

Nawet tak znana modlitwa jak "Ojcze nasz" [ew. "nasz Ojcze"] -- nie jest jednakowo tłumaczona na jęz. polski we fragmencie wg Mateusza 6:9b - 13a, a co dopiero mówić o innych niuansach, np. takich, żeby nauczyć się owej 'modlitwy' po hebrajsku [są też zwolennicy aramejskiego]. Mamy bowiem różne wersje przekładowe Mat 6:9b - 13a na język hebrajski i owe różnią się w szczegółach oddania. Którą więc wersję jako tzw. poprawną i wzorcową wybrać? A może, jeśli już ktoś tak "dogmatycznie" podchodzi; wybrać grecką wg zapisu koine? Jednak wypadałoby się nauczyć poprawnej wymowy po grecku: tutaj też mamy tzw. różne "szkoły"... A hebr. wersje przekładowe "NT" dodają nawet tzw. część b. wersetu 13 ["Albowiem Twoje jest Królestwo,..."].

A ileż sporów o tę "super poprawną" formę fonetyczną Imienia Bożego [jakie samogłoski należy dodać?] wg bezsamogłoskowego zapisu Tetragrammatonu: JHVH [ew. JHWH]? Nawet imię 'Jezus' - po hebr. i aram. - też bywa różnie przedkładane: często jako wręcz bezwarunkowo poprawne! I bądź tu człowieku mądry... :aaa:

Jak pisałem: 'manieryzm' polega na tym, iż epatuje się jakimiś formami i przy tym: jakby w stylu apodyktycznym, jedynieobowiązującym czy tp. Dla jednych - przez "a", dla drugich - przez "e", dla trzecich - przez "o", inni znowu - z "h" na końcu itp. Jedni - "Jeszu", inni - "Jeszua", jeszcze inni: "Jeszuah", "Jehoszujah" itd. itp.

A po co to wszystko? Czy nie lepiej w formie przyjętej z danym języku? Przy czym: przez te sformułowanie nie rozumiem tzw. 'zastępczości' w użyciu Imienia Boga jako form: "Pan", "Bóg", "Pan Bóg", ew. różnicowanie wielkością liter: "PAN", "BÓG" [vide np. jednotomowa 'Edycja Pawła']... Jak już ktoś tak wrażliwy na poprawność - niepoprawność form typu "Jehowa" czy "Jahwe" [ew.: "Jehwa", "Jehoua" czy innych], to może 'akademicko' pisać, jak ja [E.] to na Forum przeważnie piszę: "JHVH" [ew., ktoś inny: "JHWH" /są i zwolennicy podejścia a'la angielskiego przez "Y" i również, niekiedy, przez "h" na końcu; o niuansie "v" - "w" - nie wspominając/].

Każda skrajność - nie jest rzeczą odpowiednią. Dlatego też: zanim zaczniemy wręcz dopominać się 'pewnych form' - zdaniem kogoś poprawnych [zdaniem innych - niekoniecznie] - najpierw dobrze pomyślmy nad konsekwencjami tak, żeby 'wraz z kąpielą nie wylewać również dziecka'. Bowiem, jak już pisałem: skoro w przypadku Imion -- Boga i Jego Syna -- super dokładnie i w 'stylu dystyngowanym', to czemu w innych przypadkach [inne 'imiona własne': nie 'rodem z Polski', wszak ;-) ] - już inaczej, mniej dokładnie i tak, 'jak się przyjęło'? Skoro ktoś optuje [jakoby?] za dokładnością; to do końca dokładnie, jak uważam... :->


Stephanos, ps. EMET
_________________
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ/ZW’, Przypis.
 
 
Axanna
[Usunięty]

Wysłany: 2012-07-10, 07:43   

heheh, ale sie skomplikowalo.... :-)
 
 
Berian 
Student Biblii


Wyznanie: Wierzę w Jezusa
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 04 Maj 2011
Posty: 686
Skąd: Polska
Wysłany: 2012-07-10, 17:07   

Imię nie jest istotne bo Bóg jest jeden więc niema możliwości pomyłki.
_________________
Mat. 5:44
44. A Ja wam powiadam: Miłujcie nieprzyjaciół waszych i módlcie się za tych, którzy was prześladują,
(BW)
Gość miłujesz nieprzyjaciół?
 
 
EMET 

Wyznanie: Świadkowie Jehowy w Polsce
Pomógł: 248 razy
Dołączył: 04 Wrz 2006
Posty: 11205
Wysłany: 2012-07-10, 18:13   

Berian napisał/a:
Imię nie jest istotne bo Bóg jest jeden więc niema możliwości pomyłki.



EMET:
Czytając wypowiedzi Użytkowników Forum, nie odnoszę wrażenia, iżby dla każdego - tutaj piszącego - sformułowanie: "Bóg jest jeden" -- miało identyczny wydźwięk po dokładnym uszczegółowieniu...

Oczywiście: wg tekstu Biblii - jest jeden jedyny Bóg prawdziwy, jednak Pismo nie traktuje pojęcia "imię", a zwłaszcza "Imię Boże" - ew. samo wyrażenie "Imię" /i w odmianach gram./ - ot tak sobie, 'wspomnieniowo', jako 'wtrącenie' czy tp.

Nie jest niczyim wymysłem ranga nadawana Imieniu [Boga] jako Imieniu: w Piśmie po wielekroć. Polecam - dla przykładu - poczytać Ks. Psalmów [z hebr.: "Wychwalania"]: ileż tam doniosłych oznajmień o Imieniu [Boga] jako o Imieniu oraz o Noszącym Owe Imię... ;-)

Nie przypadkiem mamy też taką wypowiedź w innej Księdze:
"Miejcie się też na baczności we wszystkim, co wam powiedziałem; i nie wolno wam wspominać imienia innych bogów. Nie może być ono słyszane z twoich ust." - Wyjścia 23:13, PNŚ. Por. Jozuego 23:7, 8.

Na Forum pytano mnie już: "Czy Jezus jest dla ciebie Panem i czy tak do Jezusa mówisz, wypowiadając z akceptacją słowa: 'Panie mój'?". Moja odpowiedź była twierdząca. Wówczas dany pytający, odrzekł /do mnie/: "To w ilu Panów i Bogów ty wierzysz, EMET?".

Ilekroć na Forum ktoś używa określenia "Pan", to praktycznie dopytuję się /tego kogoś/: 'o jakiego Pana chodzi: o Pana - Jezusa czy o Pana - Boga bogów o Imieniu JHVH [w zapisie bezsamogłoskowym]?'.

Na Forum są zwolennicy ' wspólnego Imienia dla /jak to owi określają/ - "Trzech Osób Boskich" '. Dla owych - Bóg jest jeden: a jakże! Jest tylko pewien "szczegół"... Np. "ale" - po przecinku i przed sformułowaniem: "w Trzech Osobach"... :-|

Zatem wyjściowa teza tego rodzaju, że: 'przecież wiadomo, że Bóg jest jeden, to sprawa Imienia nie jest tak istotna, gdyż jaka może być, w związku z tym, pomyłka?' - nie utrzymuje się przy skonfrontowaniu jej, gdy uszczegółowimy, co dany ktoś rozumie pod formułą: "Bóg jest jeden"?

I, jak piszę: samo Pismo mnóstwo razy - po wielekroć: kładzie akcent na Imię Boże jako na Imię: czy to w użyciu samodzielnym czy też w połączeniu z Tym, Który Owe Imię nosi i do Którego jest przyporządkowane Owe Imię.

Dla wielu [dla mnie, piszącego te słowa: NIE] - owe Imię przynależy też: Jezusowi oraz Duchowi Świętemu [inni: duchowi świętemu].

I dlatego m.in. moje refleksje - w tym teraz post. ;-)

Stephanos, ps. EMET
_________________
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ/ZW’, Przypis.
 
 
Berian 
Student Biblii


Wyznanie: Wierzę w Jezusa
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 04 Maj 2011
Posty: 686
Skąd: Polska
Wysłany: 2012-07-10, 18:53   

EMET napisał/a:
I dlatego m.in. moje refleksje - w tym teraz post. ;-)

Tylko czy myślisz że dojdziesz z tymi różnymi "poglądami"(osobami :-> ) do jakiegoś wspólnego zdania wątpię.
A czy ktoś wierzy w Boga trójce czy dwójce to nie wiem czy próbowanie znalezienia tego właściwego imienia coś w tym zmieni.
Bo przez tyle wieków te zapisy były deformowane że wątpię czy kiedykolwiek będziemy w stanie imię Boga znaleźć.
Kwestia tłumaczeń, kwestia wymowy, kwestia tego że żydzi nie wymawiali imienia Boga może nawet nie pisali kto wie czy JHWH to nie jest jakiś zamiennik tego imienia.
Same przypuszczenia a każdy naciąga w swoją stronę do swoich teorii.

To powoduje więcej problemów niż pożytku ,takie mam zdanie :-D
Nawet mam wrażenie że to jest spieranie się o słowa :->
_________________
Mat. 5:44
44. A Ja wam powiadam: Miłujcie nieprzyjaciół waszych i módlcie się za tych, którzy was prześladują,
(BW)
Gość miłujesz nieprzyjaciół?
 
 
Krystian 


Wyznanie: Chrystianin
Pomógł: 106 razy
Wiek: 48
Dołączył: 17 Gru 2011
Posty: 4237
Wysłany: 2012-07-10, 21:43   

Cytat:
Berian napisał: Kwestia tłumaczeń, kwestia wymowy, kwestia tego że żydzi nie wymawiali imienia Boga może nawet nie pisali kto wie czy JHWH to nie jest jakiś zamiennik tego imienia.
Same przypuszczenia a każdy naciąga w swoją stronę do swoich teorii.

Ja wierzę, że Bóg ma własne imię to imię jest JHWH nie wiem jak go poprawnie wymawiać, więc publicznie nie będę głosić, że to jest Jehowa, Jahwa, czy Jahwe, aby nie na razić się Bogu PrawdziwemuNie nadużywaj imienia Pana, Boga twojego, gdyż Pan nie zostawi bez kary tego, który nadużywa imienia jego.
Ja wolę się do Boga zwracać Ojcze mój niebieski niż tak jak niektórzy userzy po imieniu

poprawiono cytowanie
Ostatnio zmieniony przez Parmenides 2012-07-10, 21:56, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Bobo 


Pomógł: 551 razy
Dołączył: 03 Mar 2007
Posty: 13741
Wysłany: 2012-07-10, 21:54   

Czy na te 10 stron tematu, ktoś już wyjaśnił KIEDY Bóg objawił swoje imię?

Może ktoś zacznie od wyjaśnienia słowa: objawić. Co to znaczy, w tym przypadku? Objawił czyli, wymówił je, gdyż wcześniej nie wymawiano? Czy objawił w sensie podania wyjaśnienia, co ono oznacza, choć wcześniej fonetyczne brzmienie znano i wymawiano?
 
 
Queza 
The Morning Star


Pomogła: 155 razy
Wiek: 40
Dołączyła: 30 Mar 2012
Posty: 4702
Skąd: Bieszczady
Wysłany: 2012-07-10, 22:12   

"Objawić" czyli ujawnić coś co do tej pory nie było dane komuś poznać, znać, ale nie zawsze w taki sposób jak ten ktoś by się spodziewał lub oczekiwał - tak ja uważam.
_________________
Matko, która jesteś w Niebie, chroń Nas zawsze w potrzebie. Niech się Imię Twoje święci, miej Nas zawsze w Swej pamięci.
 
 
EMET 

Wyznanie: Świadkowie Jehowy w Polsce
Pomógł: 248 razy
Dołączył: 04 Wrz 2006
Posty: 11205
Wysłany: 2012-07-10, 22:26   

Bobo napisał/a:
Czy na te 10 stron tematu, ktoś już wyjaśnił KIEDY Bóg objawił swoje imię?

Może ktoś zacznie od wyjaśnienia słowa: objawić. Co to znaczy, w tym przypadku? Objawił czyli, wymówił je, gdyż wcześniej nie wymawiano? Czy objawił w sensie podania wyjaśnienia, co ono oznacza, choć wcześniej fonetyczne brzmienie znano i wymawiano?



EMET:
Dla zainteresowanych, gwoli przypomnienia --
http://biblia.webd.pl/for...ghlight=#220720


Stephanos, ps. EMET
_________________
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ/ZW’, Przypis.
 
 
amiko


Wyznanie: Słowianin
Pomógł: 128 razy
Dołączył: 09 Wrz 2006
Posty: 3520
Wysłany: 2012-07-12, 20:00   

EMET:

Cytat:
Dla zainteresowanych, gwoli przypomnienia --
http://biblia.webd.pl/for...ghlight=#220720

Cytat:

...Wielokrotnie mamy w Exodus, np. przed 6:3 - w 4:10; 5:22. W samej Ks. Genesis Imię Boże - JHVH - pojawia się w tekście BH w następujących miejscach: 2:4, 5, 7, 8, 9, 15, 16, ....10; 39:2, 3[2x], 5[2x], 21, 23[2x]; 49:18. Widzimy więc, jak jest dużo miejsc z "JHVH" sprzed 14:22 i potem - również...

Spośród zapodanych miejsc, z pewnością są takie, gdzie wyraźnie Imię JHVH jest zapodane w wysłowieniu kogoś do Boga: gdy się <po Imieniu> do Tegoż Boga zwraca czy też, gdy owe Imię wypowiada: w takiej bądź innej intencji, w takiej bądź innej sytuacji.

יהוה jest to imię SYNA BOŻEGO,a nie imię Boga OJCA.

W BH nie występuje "Imię Boże - JHVH ",ale występuje imię Syna Bożego- יהוה,Pośrednika Starego i Nowego Przymierza,wiecznego Chrystusa.W Nowym Przymierzu on wielokrotnie mówił o sobie kim jest jako JESTEM i nie mówił o sobie,że jest JHWH,Jehową,Jahwe, Bogiem lub Bogiem Ojcem.W ST to Żydzi uczynili Boga z Syna Bożego,JESTEM Chrystusa.

JHWH nie jest tłumaczeniem imienia Syna Bożego יהוה,ale jest tłumaczeniem liter hebrajskich na polskie.

Nie wiem z jakiego powodu יהוה jest w Biblii tłumaczone jako PAN,co jest taką samą nieprawdą jak z tłumaczeniem יהוה jako JHWH.Przez takie nieprawidłowe tłumaczenia gubi się prawdę o tym,że w Starym i Nowym Przymierzu przebywał z Żydami ten sam Syn Boży,JESTEM CHRYSTUS.
_________________
Bo ja nie wstydzę się ewangelii chrystusowej o obecnym w nas wszystkich Chrystusie,Słowie Bożym (Kol.1.24-28).Jest On bowiem mocą i Mądrością Bożą (1 Kor.1.24) ku zbawieniu dla każdego wierzącego, najpierw dla Żyda, potem dla Greka.
 
 
judejahu 
Love=Peace=Unity

Wyznanie: JehoszuJAH MesziJAH/były katolik
Pomógł: 1 raz
Wiek: 39
Dołączył: 24 Cze 2012
Posty: 319
Skąd: wszechświat
Wysłany: 2012-07-13, 14:56   

w BHS 1997 jest w 2 rozdziale

_________________
Wszyscy jesteśmy współtwórcami każdego napotkanego życia.

----------------------------------------------------
religia to biznes. kościół to firma. "duchowni" to zarząd. wyznawcy to klientela.
 
 
 
.Cyprian. 


Pomógł: 87 razy
Dołączył: 26 Lut 2012
Posty: 1317
Wysłany: 2012-07-13, 19:43   

Cytat:

BW - Rodzaju 32: 24-30

(24) Jakub zaś pozostał sam. I mocował się z nim pewien mąż aż do wzejścia zorzy. (25) A gdy widział, że go nie przemoże, uderzył go w staw biodrowy i zwichnął staw biodrowy Jakuba, gdy się z nim mocował. (26) I rzekł: Puść mnie, bo już wzeszła zorza. Ale on odpowiedział: Nie puszczę cię, dopóki mi nie pobłogosławisz. (27) Wtedy rzekł do niego: Jakie jest imię twoje? I odpowiedział: Jakub. (28) Wtedy rzekł: Nie będziesz już nazywał się Jakub, lecz Izrael, bo walczyłeś z Bogiem i z ludźmi i zwyciężyłeś. (29) A Jakub zapytał, mówiąc: Powiedz mi, proszę, jakie jest imię twoje? Na to odpowiedział: Dlaczego pytasz o imię moje? I tam mu błogosławił. (30) I nazwał Jakub to miejsce Peniel, mówiąc: Oglądałem Boga twarzą w twarz, a jednak ocalało życie moje.


Bóg zmienia Jakubowi imię na Israel. Jakub musiał być pewien, że rozmawia z Bogiem. Zatem:
1. Dlaczego Jakub pyta Boga o Imię, skoro to Imię - tetragram zna. Nie zna znaczenia tego imienia, ale samo Imię, które dziś zapisujemy za pomocą tetragramu - zna!
2. Dlaczego Bóg odpowiada pytaniem, tak jakby się Dziwił, że Jakub go o coś takiego pyta? I czemu Bóg nie odpowiada wprost na nie.

Tekst hebrajski tego fragmentu:
Cytat:


וַיִּוָּתֵ֥ר יַעֲקֹ֖ב לְבַדֹּ֑ו וַיֵּאָבֵ֥ק אִישׁ֙ עִמֹּ֔ו עַ֖ד עֲלֹ֥ות הַשָּֽׁחַר׃
וַיַּ֗רְא כִּ֣י לֹ֤א יָכֹל֙ לֹ֔ו וַיִּגַּ֖ע בְּכַף־ יְרֵכֹ֑ו וַתֵּ֙קַע֙ כַּף־ יֶ֣רֶךְ יַעֲקֹ֔ב בְּהֵֽאָבְקֹ֖ו עִמֹּֽו׃
וַיֹּ֣אמֶר שַׁלְּחֵ֔נִי כִּ֥י עָלָ֖ה הַשָּׁ֑חַר וַיֹּ֙אמֶר֙ לֹ֣א אֲשַֽׁלֵּחֲךָ֔ כִּ֖י אִם־ בֵּרַכְתָּֽנִי׃
וַיֹּ֥אמֶר אֵלָ֖יו מַה־ שְּׁמֶ֑ךָ וַיֹּ֖אמֶר יַעֲקֹֽב׃
וַיֹּ֗אמֶר לֹ֤א יַעֲקֹב֙ יֵאָמֵ֥ר עֹוד֙ שִׁמְךָ֔ כִּ֖י אִם־ יִשְׂרָאֵ֑ל כִּֽי־ שָׂרִ֧יתָ עִם־ אֱלֹהִ֛ים וְעִם־ אֲנָשִׁ֖ים וַתּוּכָֽל׃
וַיִּשְׁאַ֣ל יַעֲקֹ֗ב וַיֹּ֙אמֶר֙ הַגִּֽידָה־ נָּ֣א שְׁמֶ֔ךָ וַיֹּ֕אמֶר לָ֥מָּה זֶּ֖ה תִּשְׁאַ֣ל לִשְׁמִ֑י וַיְבָ֥רֶךְ אֹתֹ֖ו שָֽׁם׃
וַיִּקְרָ֧א יַעֲקֹ֛ב שֵׁ֥ם הַמָּקֹ֖ום פְּנִיאֵ֑ל כִּֽי־ רָאִ֤יתִי אֱלֹהִים֙ פָּנִ֣ים אֶל־ פָּנִ֔ים וַתִּנָּצֵ֖ל נַפְשִֽׁי׃


3. Dlaczego w powyższym fragmencie, który dotyczy ważnego wydarzenia - zmiany imienia Jakuba - nie ma ani śladu Tetragramu? Jest tylko isz i elohim w odniesieniu do Boga.
 
 
EMET 

Wyznanie: Świadkowie Jehowy w Polsce
Pomógł: 248 razy
Dołączył: 04 Wrz 2006
Posty: 11205
Wysłany: 2012-07-13, 21:18   

EMET:
W odpowiedzi na post '.Cyprian.'; por. mój post --
http://biblia.webd.pl/for...ighlight=#56557

Walkę Jakub toczył z aniołem nie zaś z Bogiem jako takim. Czy wyobrażamy sobie, żeby ktoś dosłownie literalnie był w stanie "brać się za bary" z Bogiem?

W Ks. Sędziów 13:18 mamy taką wypowiedź: "Anioł Pański rzekł do niego: Czemu się pytasz o moje imię? Ono jest dziwne." - BW.


Stephanos, ps. EMET
_________________
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ/ZW’, Przypis.
 
 
.Cyprian. 


Pomógł: 87 razy
Dołączył: 26 Lut 2012
Posty: 1317
Wysłany: 2012-07-13, 21:44   

EMET napisał/a:

Walkę Jakub toczył z aniołem nie zaś z Bogiem jako takim. Czy wyobrażamy sobie, żeby ktoś dosłownie literalnie był w stanie "brać się za bary" z Bogiem?

A "brać się za bary" z aniołem to już tak łatwo sobie wyobrazić?
EMET napisał/a:

W Ks. Sędziów 13:18 mamy taką wypowiedź: "Anioł Pański rzekł do niego: Czemu się pytasz o moje imię? Ono jest dziwne." - BW.


Porównajmy dwa wersety w brzmieniu BH
Cytat:

Ks. Sędziów 13:18

וַיֹּ֤אמֶר לֹו֙ מַלְאַ֣ךְ יְהוָ֔ה לָ֥מָּה זֶּ֖ה תִּשְׁאַ֣ל לִשְׁמִ֑י וְהוּא־ פֶֽלִאי׃ ס



Cytat:

Rodzaju 32:28-29


וַיֹּ֗אמֶר לֹ֤א יַעֲקֹב֙ יֵאָמֵ֥ר עֹוד֙ שִׁמְךָ֔ כִּ֖י אִם־ יִשְׂרָאֵ֑ל כִּֽי־ שָׂרִ֧יתָ עִם־ אֱלֹהִ֛ים וְעִם־ אֲנָשִׁ֖ים וַתּוּכָֽל׃
וַיִּשְׁאַ֣ל יַעֲקֹ֗ב וַיֹּ֙אמֶר֙ הַגִּֽידָה־ נָּ֣א שְׁמֶ֔ךָ וַיֹּ֕אמֶר לָ֥מָּה זֶּ֖ה תִּשְׁאַ֣ל לִשְׁמִ֑י וַיְבָ֥רֶךְ אֹתֹ֖ו שָֽׁם׃


Mamy w pierwszym מַלְאַ֣ךְ יְהוָ֔ה i wprost wiemy o kogo chodzi, a w drugim אֱלֹהִ֛ים

To jak w Księdze Sędziów anioł jest pytany, to automatycznie oznacza to, że w Rodzaju też pytany jest anioł? Poza tym w Księdze Sędziów anioł nie mówi, że nie ma imienia - ma tylko, że jest dziwne. A w podanym wersecie z Rodzaju nie mamy czegoś takiego. Ja odczytuję tu zdziwienie: "Dlaczego pytasz o imię moje?"

Podobnie też we wspomnianym Ozeasza 12:4-5
Cytat:


וָיָּ֤שַׂר אֶל־ מַלְאָךְ֙ וַיֻּכָ֔ל בָּכָ֖ה וַיִּתְחַנֶּן־ לֹ֑ו בֵּֽית־ אֵל֙ יִמְצָאֶ֔נּוּ וְשָׁ֖ם יְדַבֵּ֥ר עִמָּֽנוּ׃

וַֽיהוָ֖ה אֱלֹהֵ֣י הַצְּבָאֹ֑ות יְהוָ֖ה זִכְרֹֽו׃


I to wprost wiemy, że anioł.
I jeszcze
EMET napisał/a:

Tego Mojżesza, którego się zaparli, mówiąc: 'Któż cię ustanowił władcą i sędzią?', właśnie jego posłał Bóg – jako władcę i jako wyzwoliciela – przez rękę anioła, który mu się ukazał w ciernistym krzewie.


To jakże to? Jeśli we wszystkich przypadkach to anioł, to anioł może w jednym przypadku objawiać Imię tetragram, a w drugim nie?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Strona wygenerowana w 0,1 sekundy. Zapytań do SQL: 12