Forum biblijne Strona Główna Forum biblijne
Owocem ducha jest: miłość, radość, pokój, cierpliwość, uprzejmość, dobroć, wierność. (List do Galatów 5:21-22)

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Dlaczego ciągle walczymy między sobą?
Autor Wiadomość
RN 


Wyznanie: Wiara Naturalna (Deizm)
Pomógł: 254 razy
Dołączył: 25 Paź 2013
Posty: 4462
Skąd: Ziemia Łódzka
Wysłany: 2019-07-13, 17:17   

PIERWSZY LIST DO KORYNTIAN 1. 10. BIBLIA WARSZAWSKA

"A proszę was, bracia, w imieniu Pana naszego, Jezusa Chrystusa, abyście wszyscy byli jednomyślni i aby nie było między wami rozłamów, lecz abyście byli zespoleni jednością myśli i jednością zdania."
_________________
NATURA, ROZUM, DOŚWIADCZANIE - OTO '' SŁOWO '' BOŻE.
 
 
wybrana 
wybrana

Wyznanie: chrześcijanka
Pomogła: 47 razy
Dołączyła: 17 Mar 2017
Posty: 1021
Skąd: Polska
Wysłany: 2019-07-15, 22:46   

RN napisał/a:
PIERWSZY LIST DO KORYNTIAN 1. 10. BIBLIA WARSZAWSKA

"A proszę was, bracia, w imieniu Pana naszego, Jezusa Chrystusa, abyście wszyscy byli jednomyślni i aby nie było między wami rozłamów, lecz abyście byli zespoleni jednością myśli i jednością zdania."


Święty Augustyn (354 - 430) urodził się w Afryce Północnej w niewielkim mieście Tagasta. Zanim przeszedł na chrześcijaństwo wyznawał manicheizm. Była to jedna z powszechnych wówczas gnostyckich sekst religijnych, jakich zresztą wiele istniało w okresie późnej starożytności. Manicheizm głosił swoiście quasireligijną, na poły filozoficzną doktrynę na temat zbawienia. Świat był dzielony przez nich dość radykalnie na domenę dobra oraz zła, światła i ciemności, ducha i materii. Człowiek powinien zgodnie z tą doktryną stanąć po stronie ducha, wznosząc się ponad złą materię. W ten sposób uzyska zbawienie. Od tego rodzaju poglądów, które nie wystarczały Augustynowi, przeszedł on na pozycje sceptyckie, potem znowuż zwrócił się ku platonizmowi. Nawróciwszy się na chrześcijaństwo dalej poszukiwał filozofii. Jego poglądy również wówczas ulegały różnym zmianom i przetworzeniom. Wahał się od między autonomiczną filozofią a dogmatyzmem, między naturalizmem a supranaturalizmem, który stał się dlań bodźcem do rozwoju nauki o nadprzyrodzonej łasce.

To właśnie Augustyn stworzył podstawy filozofii chrześcijańskiej. Dokonał zerwania z paradygmatycznymi dla Greków intelektualizmem i obiektywizmem. Prezentował postawę introspekcyjną, wolę stawiał przed rozumem. Z takich zmian postaw zrodziły się nowe poglądy. O ile Grecy prezentowali skłonność do koncepcji finitystycznych i naturalistycznych, filozof nasz przyjął koncepcję Boga nieskończonego, koncepcję świata jako tworu nadprzyrodzonego i dzieła łaski. Tendencje do introspektywizmu, wiodące do pojmowania Boga niejako na wzór przeżyć własnych, wiodły do personalizmu, który postrzegał Boga przede wszystkim w kategoriach osobowych, a równocześnie jako istotę której głównym przymiotem jest wola. Koncepcja Boga nieskończonego przywiodła do tego, iż świat wydać się musiał w konfrontacji z Bogiem nader znikomy. Wynikł też z poglądów augustynowych radykalny dualizm świata i Boga.

Całość systemu Augustyna wiązała się przede wszystkim z oparciem na wierze, miłości, woli, łasce, bardziej aniżeli na rozumie czy doświadczeniu. Z owych ogólnych przesłanek płynęły teorie szczegółowe. W zakresie metafizyki oznaczało to egzemplaryzm - chrześcijańską wersję platońskiego dualizmu świata idealnego i realnego. W obrębie epistemologii augustynizm przyniósł ze sobą 1) aprioryzm, który głosił, iż poznajemy prawdy wieczne w sposób niezależny wobec doświadczenia oraz 2) iluminizm, który przyjmował, iż Bóg bierze udział w naszym poznaniu. W zakresie etyki augustynizm przyniósł z sobą doktrynę miłości i łaski, przyjęcie zarówno wolności jak i przeznaczenia, negatywną teorię zła, wreszcie koncepcję historii jako zmagań dobra i zła.

Augustyn który w przestrzeń filozofii wwiódł nowe koncepcje, zarazem ani nie chciał, ani też nie mógł dokonać całkowitego wyzwolenia się od więzów jakie łączyły go z dorobkiem starogreckim i starochrześcijańskim. W istocie przyniosło to szereg sprzeczności i napięć, które cechowały poglądy filozofa. Prawdę uznawał za rzecz dostępną dla jednostek, lecz zarazem chciał postrzegać ją też za swoisty przywilej, będący udziałem Kościoła.

Postrzegał prawdę za coś danego bezpośrednio, a równocześnie widział w niej przymiot daru nadprzyrodzonego. Choć wystąpił przeciw intelektualizmowi, można zarazem powiedzieć, że przyjął za cel ostateczny swoiście intelektualistyczną kontemplację Boga. Uznawał ciało za dobre, będące bowiem dziełem Bożym, równocześnie jednak za źródła zła uznawał cielesną pożądliwość. Choć zwalczał dualizm manichejski, toć właśnie koncepcja dualistyczna znamionowała finalne motywy augustyńskiej historiozofii. U Augustyna połączony został w całość swoisty konglomerat poglądów, tradycji i motywów. Znalazły się tu: myśl wypływająca z Biblii, motywy chrześcijaństwa pierwotnego, filozofia spekulatywna, mistycyzm, racjonalizm. Trudno byłoby w obliczu owego tygla usunąć od razu wszelkie sprzeczności i napięcia. Myśl chrześcijańska miała kształtować się zresztą przez całe stulecia.

Augustyn nie miał za życia zbyt wielu godnych następców, zaś niedługo po śmierci filozofa doszło do zapaści oświaty. Zarazem jednak, gdy kilka wieków potem podjęte zostało od nowa przez scholastyków dzieło konstruowania systemu chrześcijańskiego światopoglądu, dokonywano tego na fundamentach, które położył Augustyn. Omówiony tu filozof okazał się najbardziej wpływowym pośród myślicieli chrześcijańskich.

Źródło:
https://www.bryk.pl/wypra...-augustyna.html

To Augustyn zaprzeczył iż źródło zła jest dziełem szatana.
Kłamstwo to sprawiło, że człowiek uznał, że Bóg jest sprawcą zła i że zło jakie doświadczamy jest z woli Bożej.
Kłamstwo to sprawiło, że człowiek nie otworzył w pełni serca na dobro i miłość Bożą.
A przecież Jezus wielokrotnie ostrzegał przed działaniem złego ducha.
Filozofia Augustyna w sprawie przyczyny istnienia zła - jest zaprzeczeniem prawdy zawartej w Biblii.
_________________
JEZUS MOIM ZBAWCĄ
  
 
 
Listek 


Pomógł: 518 razy
Dołączył: 31 Mar 2013
Posty: 7525
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2019-07-16, 10:18   

RN napisał/a:
lecz abyście byli zespoleni jednością myśli i jednością zdania


Tylko przestrzeganie nauki Boga Ojca na wzór Jezusa daje jedność z pomocą ducha Bożego.
Koh 12:13 "Wysłuchaj końcowej nauki całości: Bój się Boga i przestrzegaj jego przykazań, bo to jest obowiązek każdego człowieka."

Syr 28:6 br "Pomyśl czasem o swoim końcu i przestań nienawidzić wspomnij na znikomość ciała i na śmierć i przestrzegaj przykazań Bożych."

Mt 19:17 wsp "Jezus odpowiedział: - Dlaczego pytasz o to, co dobre? Jedynie Bóg jest dobry, a co się tyczy zyskania życia, to przestrzegaj przykazań."

1P 2:21 bt4 "Do tego bowiem jesteście powołani. Chrystus przecież również cierpiał za was i zostawił wam wzór, abyście szli za Nim Jego śladami."

Jezus oddał swe życie za nas, nie po to byśmy żyli w bezprawiu, lecz po to byśmy przestrzegali Bożego Prawa,tj konstytucji Królestwa Bożego.

1 P.4, (18) A jeżeli sprawiedliwy z trudem dojdzie do zbawienia, gdzie znajdzie się bezbożny i grzesznik?
_________________
Twa sprawiedliwość to wieczna sprawiedliwość, a Tora Twoja jest prawdą Ps.119,142
"Wiemy zaś, że Prawo jest dobre, jeśli ktoś je właściwie stosuje" 1Tm 1:8
" Moje Prawo stanie się światłem ludów" Izajasz 51,4
  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 10