Forum biblijne Strona Główna Forum biblijne
FORUM ZOSTAŁO PRZENIESIONE. ZAPRASZAMY www.biblia.webd.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Pamietaj, zebys dzien (nie) swiety swiecil...
Autor Wiadomość
ShadowLady86 
Administrator


Wyznanie: Chrześcijanin
Pomogła: 273 razy
Wiek: 35
Dołączyła: 14 Sty 2012
Posty: 4441
Wysłany: 2015-04-18, 19:09   

Apostołowie łamali się chlebem z nawróconymi na Chrześcijaństwo ludźmi codziennie.

Codziennie trwając niezłomnie jednomyślnie w świątyni, łamiąc w domu chleb, przyjmowali pokarm w rozweseleniu i prostocie serca, wielbiąc Boga i mając łaskę względem całego ludu [Dz Ap 2: 46]

Interlinia Vocatio.

Łamanie chleba odbywało się więc nie tylko w niedzielę, ale też w każdy inny dzień, w którym apostołowie odwiedzali domy Chrześcijan. Dziękczynienie odbywało się bowiem w ramach codziennego wieczornego posiłku.
 
 
tom68 

Dołączył: 09 Sty 2013
Posty: 4701
Wysłany: 2015-04-19, 11:59   

Film ktory warto obejrzec , zapomniane przykazanie

http://www.youtube.com/wa...feature=related
_________________
tom68
 
 
filip

Wyznanie: rzymskokatolickie
Dołączył: 13 Kwi 2015
Posty: 40
Wysłany: 2015-04-19, 14:10   

tom68 napisał/a:
Film ktory warto obejrzec , zapomniane przykazanie

http://www.youtube.com/wa...feature=related

W połączeniu z tą muzyką to zaleciało sektą.


My - chrześcijanie nie jesteśmy zobligowani do świętowania sabatu (Dz 15,28). Świetujemy (jak pierwsi chrześcijanie) niedzielę na pamiątkę zmartwychwstania, które jest dla nas wydarzeniem najważniejszym. W przeciwieństwie do żydów, dla których do tej pory najważniejszym wydarzeniem jest Stworzenie Świata.
 
 
ShadowLady86 
Administrator


Wyznanie: Chrześcijanin
Pomogła: 273 razy
Wiek: 35
Dołączyła: 14 Sty 2012
Posty: 4441
Wysłany: 2015-04-19, 15:15   

filip napisał/a:
Świetujemy (jak pierwsi chrześcijanie) niedzielę na pamiątkę zmartwychwstania [...]



Mimo, że wszystkie kościoły na całym świecie mają nabożeństwo co tydzień w sabat, to chrześcijanie w Aleksandrii i Rzymie, na podstawie jakiejś starodawnej tradycji, zaprzestali tego [Sokrates Scholastyk, Historia Kościoła 5: 22]

Dzieło w wersji angielskiej jest TUTAJ. Fragment po angielsku brzmi:

For although almost all churches throughout the world celebrate the sacred mysteries on the sabbath of every week, yet the Christians of Alexandria and at Rome, on account of some ancient tradition, have ceased to do this.

Co ciekawe, większość ojców Kościoła (do IV wieku) mówiąca o świętowaniu niedzieli, pochodziła z Rzymu lub Aleksandrii.

Podobnie mówi inny historyk z V wieku.

The people of Constantinople, and almost everywhere, assemble together on the Sabbath, as well as on the first day of the week, which custom is never observed at Rome or at Alexandria. There are several cities and villages in Egypt where, contrary to the usage established elsewhere, the people meet together on Sabbath evenings, and, although they have dined previously, partake of the mysteries. Sozomen, Historia Kościoła VII: 19

Źródło

Moje tłumaczenie:

Mieszkańcy Konstantynopola i prawie wszędzie indziej spotykają się razem podczas sabatu, jak również i w pierwszy dzień tygodnia. W Rzymie i Aleksandrii tego zwyczaju już nie ma. Jest też kilka osad w Egipcie, gdzie wbrew powszechnym zwyczajom, ludzie spotykają się w sobotę wieczorem, i chociaż biorą udział w nabożeństwie, są już po jedzeniu

Wychodzi więc na to, że pierwsi Chrześcijanie spotykali się w sobotę wieczorem i częściowo też w niedziele. Rzym i Aleksandria odstąpiły od tego zwyczaju, i tamtejsi Chrześcijanie spotykali się już tylko w niedziele.

Słowo klucz to odstąpili.

filip napisał/a:
My - chrześcijanie nie jesteśmy zobligowani do świętowania sabatu (Dz 15,28).


Sobór Jerozolimski zwolnił od konieczności obrzezania i przestrzegania Prawa Mojżeszowego przez Chrześcijan pogańskiego pochodzenia. Pytanie, czy w takim razie nakazy Dekalogu nie dotyczą już Chrześcijan? Raczej nie, ponieważ Chrześcijanie przestrzegali nakazów Dekalogu.
 
 
ShadowLady86 
Administrator


Wyznanie: Chrześcijanin
Pomogła: 273 razy
Wiek: 35
Dołączyła: 14 Sty 2012
Posty: 4441
Wysłany: 2015-04-19, 15:22   

I jeszcze świadectwo Pseudo-Atanazego z IV wieku.

On the Sabbath day we gathered together, not being infected with Judaism, for we do not lay hold of false sabbaths, but we come on the Sabbath to worship Jesus, the Lord of the Sabbath

W dniu Sabatu spotykamy się razem nie dlatego, że jesteśmy pod wpływem Judaizmu, i by świecić fałszywe sabaty, ale dlatego, by oddawać cześć Jezusowi, który jest Panem Sabatu

Źródło (strona 169)


Tekst angielski mówi nawet o dniu sabatu, nie wieczorze (według żydowskiej rachuby czasu, wieczór danego dnia kwalifikował się jako następny dzień).
 
 
Listek 


Pomógł: 551 razy
Dołączył: 31 Mar 2013
Posty: 7857
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2015-04-19, 15:31   

ShadowLady86 napisał/a:
Sobór Jerozolimski zwolnił od konieczności obrzezania i przestrzegania Prawa Mojżeszowego przez Chrześcijan pogańskiego pochodzenia.


Sobór jerozolimski z niczego nie zwolnił tylko postanowił,że najpierw wierzący z
pogan mają przestrzegać czterch przykazań dotyczących oczyszczenia, by mogli wejść do domu nauki i uczyć się reszty przykazań Bożych, bowiem

Dz 15:21 nbg-pl "Bowiem Mojżesz ma od dawnych pokoleń takich, co go głoszą po kraju, gdyż jest czytany w bóżnicach na każdy szabat."



Według tego co piszesz dopuszczono by u nawróconych pogan kradzież , zabójstwo, krzywoprzysięstwo i inne złe czyny krzywdzące bliźniego.


Pozdrawiam
_________________
Twa sprawiedliwość to wieczna sprawiedliwość, a Tora Twoja jest prawdą Ps.119,142
"I będzie ci jako znak na ręce twojej i jako przypomnienie między oczyma twoimi, aby prawo Boga było zawsze w ustach twoich." Wj 13:9
 
 
filip

Wyznanie: rzymskokatolickie
Dołączył: 13 Kwi 2015
Posty: 40
Wysłany: 2015-04-19, 15:57   

„W dniu Pana, w niedzielę, gromadźcie się razem, by łamać chleb i składać dziękczynienie, a wyznawajcie ponadto wasze grzechy, aby ofiara wasza była czysta”/(”Didache, czyli nauka dwunastu apostołów”). Ok. 90r n.e.



„Tak więc nawet ludzie żyjący dawniej w starym porządku rzeczy doszli do nowej nadziei i nie zachowują już szabatu, ale obchodzą dzień Pański , w którym to przez Jezusa Chrystusa i przez śmierć Jego także i nasze życie wzeszło jak słońce” ( Ignacy Antiocheński „Do Kościoła w Magnezji”, 108 r.n.e.)



Chrześcijaninem nazywa się ten, kto wyznaje błędną naukę tego Męża, który nakazał im aby sobie uczynili dniem świątecznym pierwszy dzień tygodnia i aby święcili dzień pierwszy po szabacie” . Talmud o chrzescijanach.



Epifaniusz opisujący sektę Nazarejczyków:

„Są bardzo uczeni w języku hebrajskim. Czytają zakon... Dlatego różnią się od Żydów i od chrześcijan; od pierwszych, ponieważ wierzą w Chrystusa; od prawdziwych zaś chrześcijan, ponieważ w dalszym ciągu praktykują żydowskie rytuały, jak np. obrzezanie, sabat i inne”/ (tyt. "Przeciw heretykom")
 
 
Listek 


Pomógł: 551 razy
Dołączył: 31 Mar 2013
Posty: 7857
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2015-04-19, 16:03   

Według zapowiedzi proroków zmartwychwstanie Chrystusa Jezusa nastąpiło przed zakończeniem szabatu.

Amos 3, (7) Bo Pan Bóg nie uczyni niczego, jeśli nie objawi swego zamiaru sługom swym, prorokom.

Dz 13:30 bug Bóg wskrzesił go z martwych.

Bóg wskrzesił Jezusa zgodnie z zapowiedziami proroków, pod koniec szabatu.

Pozdrawiam
_________________
Twa sprawiedliwość to wieczna sprawiedliwość, a Tora Twoja jest prawdą Ps.119,142
"I będzie ci jako znak na ręce twojej i jako przypomnienie między oczyma twoimi, aby prawo Boga było zawsze w ustach twoich." Wj 13:9
 
 
filip

Wyznanie: rzymskokatolickie
Dołączył: 13 Kwi 2015
Posty: 40
Wysłany: 2015-04-19, 16:17   

Listek napisał/a:
Według zapowiedzi proroków zmartwychwstanie Chrystusa Jezusa nastąpiło przed zakończeniem szabatu.

Amos 3, (7) Bo Pan Bóg nie uczyni niczego, jeśli nie objawi swego zamiaru sługom swym, prorokom.

Dz 13:30 bug Bóg wskrzesił go z martwych.

Bóg wskrzesił Jezusa zgodnie z zapowiedziami proroków, pod koniec szabatu.

Pozdrawiam

Że co?
 
 
ShadowLady86 
Administrator


Wyznanie: Chrześcijanin
Pomogła: 273 razy
Wiek: 35
Dołączyła: 14 Sty 2012
Posty: 4441
Wysłany: 2015-04-19, 16:25   

Listek napisał/a:
obór jerozolimski z niczego nie zwolnił tylko postanowił,że najpierw wierzący z
pogan mają przestrzegać czterech przykazań dotyczących oczyszczenia, by mogli wejść do domu nauki i uczyć się reszty przykazań Bożych, bowiem


Zwolnił, między innymi z obrzezania. Jakub zdecydował, że nie należy na Chrześcijan pogańskiego pochodzenia nakładać nic z Prawa Mojżeszowego ponad to, co konieczne. A konieczne były 4 nakazy dotyczące krwi, tego co uduszone, nierządu i pokarmów ofiarowanych bożkom.


Cytat:
„W dniu Pana, w niedzielę, gromadźcie się razem, by łamać chleb i składać dziękczynienie, a wyznawajcie ponadto wasze grzechy, aby ofiara wasza była czysta”/(”Didache, czyli nauka dwunastu apostołów”). Ok. 90r n.e.


W oryginalnym tekście Greckim nie ma rzeczownika dzień, a wyrażenie dosłownie brzmi: "Zgodnie zaś z Pańskim Pana". Możesz sobie sprawdzić w tekście Greckim i dosłownym tłumaczeniu TUTAJ. Zobacz sobie przypis do 14: 1

Słowo "dzień" niektóre tłumaczenie dodają więc na zasadzie myślenia życzeniowego.

Cytat:
„Tak więc nawet ludzie żyjący dawniej w starym porządku rzeczy doszli do nowej nadziei i nie zachowują już szabatu, ale obchodzą dzień Pański , w którym to przez Jezusa Chrystusa i przez śmierć Jego także i nasze życie wzeszło jak słońce” ( Ignacy Antiocheński „Do Kościoła w Magnezji”, 108 r.n.e.)


Ignacy Antiochański urodził się w Rzymie. ;-) Stąd moja wcześniejsza informacja, że teksty/ ojcowie Kościoła do IV wieku mówiący o świętowaniu niedzieli, w większości związane były z Rzymem i Aleksandrią.

Cytat:
Chrześcijaninem nazywa się ten, kto wyznaje błędną naukę tego Męża, który nakazał im aby sobie uczynili dniem świątecznym pierwszy dzień tygodnia i aby święcili dzień pierwszy po szabacie” . Talmud o chrzescijanach.


Pokaż mi w tym Traktacie Talmudu to zdanie, bo go nie widzę? Abodah Zarah Nie podałeś co prawda rozdziału, ale na forach dyskusyjnych zazwyczaj odwołują się do tego rozdziału. Chyba że jest to w jakimś innym miejscu Talmudu.

Cytat:
Epifaniusz opisujący sektę Nazarejczyków:

„Są bardzo uczeni w języku hebrajskim. Czytają zakon... Dlatego różnią się od Żydów i od chrześcijan; od pierwszych, ponieważ wierzą w Chrystusa; od prawdziwych zaś chrześcijan, ponieważ w dalszym ciągu praktykują żydowskie rytuały, jak np. obrzezanie, sabat i inne”/ (tyt. "Przeciw heretykom")


Praktykowanie sabatu to zachowywanie reguł dotyczących sabatów obowiązujących w ramach Prawa Mojżeszowego. Czyli te wszystkie obrzędy związane np. z drogą sabatową itd. Chrześcijanie pogańskiego pochodzenia byli z tego zwolnieni. Nie ma to jednak związku z tym, że pierwsi Chrześcijanie poza Rzymem i Aleksandrią spotykali się na nabożeństwach w sobotę.
 
 
tom68 

Dołączył: 09 Sty 2013
Posty: 4701
Wysłany: 2015-04-20, 11:44   

Niedziela czy Sobota swiadectwa

1 Mimo, ze wszystkie koscioly na calym swiecie maja nabozenstwo co tydzien w sabat, to chrzescijanie w Aleksandrii i Rzymie, na podstawie jakiejs starodawnej tradycji, zaprzestali tego.” — Sokrates Scholastyk ( V w ne ) , History of the Church, ksiega 5:22, w: Nicene and Post-Nicene Fathers of the Christian Church, t. 2, s. 130-134; polskie tlum.: Historia Kosciola, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, s. 430.
2. „Jak daleko siegaja zapisy nie ma zadnych dowodow, aby apostolowie wydali jakies polecenie w sprawie zastapienia swiecenia soboty — siodmego dnia tygodnia — przez swiecenie pierwszego dnia tygodnia.” — Albert Edward Waffle, The Lord's Day: Its Universal and Perpetual Obligation, Philadelphia: American Sunday-School Union, 1885, s. 187-188.

3. W odpowiedzi na pytanie: „Czy posiadasz jakikolwiek inny sposob udowodnienia, ze Kosciol ma prawo do ustanawiania przepisow dotyczacych swiat?”, Stephen Keenan napisal: „Gdyby Kosciol nie mial takiej mocy, nie moglby uczynic tego, z czym zgadzaja sie wszyscy wspolczesni religioznawcy, a mianowicie — Kosciol nie moglby zamienic swiecenia soboty, siodmego dnia, na swiecenie niedzieli, pierwszego dnia tygodnia, nie istnieje bowiem biblijna podstawa do dokonania takiej zmiany” — Stephen Keenan, A Doctrinal Catechism, s. 174.

4. „Mozesz czytac Biblie od Ksiegi Rodzaju az do Ksiegi Objawienia i nie znajdziesz ani jednej linijki, ktora uprawomocnialaby swietosc niedzieli. Biblia podkresla znaczenie religijnego swiecenia soboty, dnia, ktorego nigdy nie uswiecilismy” — Kardynal Gibbon, Faith of Our Fathers, s. 111.112.

5. „To Kosciol Katolicki, dzieki autorytetowi Jezusa Chrystusa, przeniosl ten odpoczynek na niedziele, w celu upamietnienia zmartwychwstania naszego Pana. Dlatego swiecenie niedzieli przez protestantow jest haraczem, ktory placa wbrew sobie, autorytetowi Kosciola [katolickiego]” — Monsignor Segur, Plain Talk About the Protestantism of Today, s. 225.

6. „Przyznaja oni [papieze], ze zamienili sabat na Dzien Panski, co, jak sie wydaje, niezgodne jest z dekalogiem; i nie posiadaja innych dowodow oprocz tradycji, odnosnie zmiany sabatu. Tylko duzym autorytetem Kosciola mozna wyjasnic zmiane przepisow dekalogu” — Philip Schaff, The Creed of Christendom, t. III, s. 64.

7. Kosciol Rzymskokatolicki powoluje sie na synod w Laodycei jako na oficjalny glos, ktory przeniosl „waznosc swiecenia soboty na niedziele”.

Zwroc uwage na jezyk jednego z katechizmow:
„Pytanie: Ktorym dniem jest sabat?
Odpowiedz: Niedziela jest dniem sobotnim.
Pytanie: Dlaczego swiecimy niedziele zamiast soboty?
Odpowiedz: Zachowujemy niedziele zamiast soboty, poniewaz Kosciol Katolicki na synodzie w Laodycei (336 r. n. e.) przeniosl waznosc swiecenia soboty na niedziele” — Rev. Peter Geiermann, C.S.S.R. The Convert’s Catechism of Catholic Doctrine, s. 50, wyd. II, 1910.

8. „Jesli szukasz w Biblii potwierdzenia dla swiecenia tego dnia [niedzieli], nie znajdziesz go tam. Dobrze jest przypomniec kalwinom, metodystom, baptystom, i innym chrzescijanom, ktorzy znalezli sie poza Matka Kosciolem, ze Biblia nie wspiera ich nigdzie w sprawie swiecenia niedzieli. Adwentysci Dnia Siodmego sa jedynymi protestantami, ktorzy poprawnie rozumieja termin „sabat”, gdyz jako dzien odpoczynku swieca siodmy dzien tygodnia, a nie pierwszy.” — The Clifton Tracts, New York: P. J. Kenedy, Excelsior Catholic Publishing House, b.d., czesc 4, s. 15; cyt. w: Mark Finley, The Almost Forgotten Day, Siloam Springs, Arkansas, 1988, s. 102.



9 Sobota byla dlugo swietowana w kosciolach w wschodnich np. w Etiopii , czesto obok niedzieli lub nawet bez niej , Kosciol Prawoslawny ma do dzis wypisany biblijne przykazania w cerkwi chociaz swietuje juz tylko niedziele ale miedzy innymi swietowanie soboty a nie niedzieli lub obok niedzieli bylo jednym z wielu powodow teologicznych i politycznych ze doszlo do podzialu chrzescijanstwa na wschodnie i zachodnie w roku 1054

"Oni uczynili nie swietowanie Niedzieli smiertelnym grzechem.
W Sredniowieczu ksieza "odkryli" listy z nieba aby straszyc ludzi w
swietowanie Niedzieli zamiast Sabatu. W 1054 roku Papiez Leon IX
ekskomunikowal caly Kosciol Prawoslawny za swietowanie Sabatu "


Cytat pochodzi z ksiazki G. Mervyn Maxwella, "The Message of Revelation" strona 379. On natomiast podaje bardzo ogromna bibliografie do swojej ksiazki.

10 Marcin Luter a Sobota

To wydarzylo sie w 1519 roku w Lipsku. Tam odbylo sie spotkanie miedzy dwoma katolickimi doktorami. Spotkanie odbylo sie miedzy Dr. Marcinem Lutrem ktory reprezentowal siebie i wyslannikiem Rzymu Dr. Eckiem. Dr. Eck namawial Lutra do wycofania swoich nauk, a Dr. Luter odmowil dowodzac ze jako Chrzescijanin musi opierac sie na Pismie Swietym czyli Sola Scriptura (Wylacznie Pismo). To Dr. Eck zapytal Dr. Lutra, (parafrazujac) "Jesli trzymasz sie nauk Pisma Swietego to dlaczego nie swietujesz Sabatu, tylko Niedziele ktora jest wytworem Kosciola Katolickiego?" Cos w tym sensie. Dr. Marcin Luter nie umial na to pytanie odpowiedziec. Dr. Marcin Luter zostal pozniej ekskomunikowany (wydalony) z Kosciola Katolickiego. I tak zaczal sie ruch protestancki "Luteranizm". Wbrew woli Kosciola Katolickiego wydrukowano Biblie w Jezyku Niemieckim. I tak dalej... Slowo doktor pochiodzi od slowa doktryna - nauka. Tak wiec Dr.Eck i Dr. Marcin Luter byli nauczycielami najpierw Kosciola Katolickiego a potem Dr. Luter stal sie nauczycielem w Kosciele Ewangelickio- Augburskim.
Jest ciekawy film pod tytulem "Luter" i tam pokazano miedzy innymi to spotkanie w Lipsku. Z wiadomych przyczyn ta wypowiedz-pytanie pominieto na filmie. W kinach w Polsce nie pozwolono na wyswietlanie tego filmu w kinach , np. Te sceny ze sprzedarzy odpustow sa wstrzasajace. - Paul Piskozub

11 . Wejsciem w zycie prawa niedzielnego wydanego w 321 roku przez cesarza Konstantyna w swoim panstwie , zmusza przywodcow Kosciola Katolickiego do obrony swietowania tego dnia do dzis . - prof A Krawczuk Kosciol i Cesarze wyd Iskry
_________________
tom68
 
 
Dezerter 


Wyznanie: chrześcijanin
Pomógł: 224 razy
Dołączył: 16 Sie 2009
Posty: 3642
Skąd: Inowrocław
Wysłany: 2015-04-21, 22:23   

To ja przypomnę tylko takie posty z tego wątku:
http://biblia.webd.pl/for...er=asc&start=90

Cytat:
[quote="ShadowLady86"]
David77 napisał/a:
Skoro mamy bardzo wczesne świadectwa które potwierdzają że Jezus zmartwychwstał nie w Szabat lecz w pierwszy dzień tygodnia to coś w tym musi być .


Mimo wszystko jednak Ewangelia Mateusza jest starsza. Poza tym o ile kojarzę, to początkowo świętowano niedzielę według żydowskiego kalendarza - spotkania chrześcijan odbywały się w sobotę po zachodzie słońca.

Dawid pisze:
Cytat:
W śród pierwszych chrześcijan pewne prawdy były oczywiste i tak kiedy w czytujemy się w pisma Justyna Męczennika znajdujemy w nich ciekawą informację :


Z PISM JUSTYNA MĘCZENNIKA: ROK 145-150: ”A w dniu zwanym Dniem Syna, zbierają się wszyscy mieszkańcy miast i wsi, w jednym miejscu , wspomnienia Apostołów, lub Pisma Proroków czytając... Lecz Dzień Syna jest dniem, w którym zbieramy się, dlatego, ze jest to pierwszy dzień w tygodniu, dzień w którym Bóg stworzył świat, a nasz Zbawiciel, Jezus Chrystus, zmartwychwstał tego dnia.”.

Cytat:
ShadowLady86,

Cytat:
Cytat:
To że niedziela była świętowana jako dzień zmartwychwstania to wiem. Są to wczesne świadectwa.

Nie zmienia to jednak faktu, że u Mateusza kobiety odwiedziły grób w sobotę wieczorem (gdy dopiero wschodziły gwiazdy) a Jezusa już w grobie nie było. Jest to moi zdaniem ciekawostka, o której warto wspomnieć. Ewangelia Mateusza jest najbardziej "żydowska" i możliwe że tutaj przetrwała Tradycja o zmartwychwstaniu w sobotę.

Dawid pisze
Cytat:
Skoro mamy bardzo wczesne świadectwa które potwierdzają że Jezus zmartwychwstał nie w Szabat lecz w pierwszy dzień tygodnia to coś w tym musi być .

Justyn Męczennik (ur. 100): "Zgromadzenie zaś nasze dlatego odbywa się w Dniu Słońca, ponieważ to pierwszy dzień, w którym Bóg przetworzył ciemności oraz materię i uczynił świat, ponieważ Jezus Chrystus, nasz Zbawiciel, tego samego dnia zmartwychwstał. W przeddzień bowiem Dnia Saturna został ukrzyżowany, a nazajutrz po tym dniu, to znaczy w Dzień Słońca, objawił się apostołom i tę im podał naukę, którąś my niniejszym Waszej przedłożyli uwadze" ("Apologia" I:67,7).


a ja dodam jeszcze jedno ważne źródło i to wcale nie Rzymskie ani nie Aleksandryjskie - jak fałszywie się sprawę przedstawia ale z samej Ziemi Świętej z Jerozolimy i okolic i to z końca II wieku ;
Cytat:

CEZAREA PALESTYŃSKA (ok. 198)1: o dacie Wielkanocy.
Relacja o synodzie w: EUZEBIUSZ Z CEZAREI, HE V, 23. 252
(tłum. Arkadiusz Lisiecki; uwspółcześnienie Arkadiusz Baron)
(V, 23, 1-3) Podniesiono kwestię sporną niemałego znaczenia. Otóż kościoły całej Azji sądziły, jak im się zdawało, na podstawie bardzo starej tradycji, że święto Paschy Zbawiciela należy obchodzić czternastego dnia księżyca, kiedy Żydzi mieli rozkaz ofiarowania baranka, i że w każdym razie tego
dnia, bez względu na to, jaki byłby to dzień w tygodniu, należy zakończyć posty. Tymczasem tego sposobu wszystkie inne kościoły całego świata się nie trzymały, ale na mocy tradycji apostolskiej, która po dziś dzień nie straciła swej mocy, zachowywały zwyczaj, że nie godzi się kończyć postów żadnego innego dnia, jak tylko w dniu zmartwychwstania naszego Zbawiciela. (2)
W sprawie tej odbywały się synody i zgromadzenia biskupów, którzy wszyscy jednomyślnie ogłosili listami do wiernych całego świata zasadę kościelną, że nigdy żadnego innego dnia nie należy obchodzić tajemnicy zmartwychwstania Pańskiego, jak tylko w niedzielę, i że tylko tego dnia wolno kończyć posty paschalne. (3)
Jeszcze po dziś dzień istnieje pismo zgromadzonych wówczas w Palestynie biskupów, na których czele stał biskup Cezarei Teofil oraz biskup Jerozolimy Narcyz. [...]
(V, 25) Tymczasem co dopiero wspomniani biskupi palestyńscy – Narcyz i Teofil, a wraz z nimi Kasjusz, biskup kościoła w Tyrze, i Klarus, biskup Ptolemaidy, jak również inni wspólnie z nimi zebrani – podjęli wyczerpujące rozprawy nad przekazaną sobie przez sukcesję apostolską tradycją w sprawie Wielkanocy, a na końcu swego pisma dodali dosłownie:
[Fragm. z synodu:] „Postarajcie się o to, by list nasz w odpisach rozesłać do wszystkich kościołów, by na siebie nie ściągnąć zarzutu ludzi, którzy swe dusze tak łatwo zarażają błędem. Otóż oznajmiamy wam, że w Aleksandrii święci się Wielkanoc tego samego dnia, co u nas. Porozumieliśmy się bowiem listownie, tak że zgodnie i razem obchodzimy dzień święty”.

Widać więc jasno, że chrześcijanie świętowali żydowską niedzielę
_________________
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie
http://zchrystusem.pl/
 
 
ShadowLady86 
Administrator


Wyznanie: Chrześcijanin
Pomogła: 273 razy
Wiek: 35
Dołączyła: 14 Sty 2012
Posty: 4441
Wysłany: 2015-04-22, 08:42   

Derter napisał/a:
a ja dodam jeszcze jedno ważne źródło i to wcale nie Rzymskie ani nie Aleksandryjskie - jak fałszywie się sprawę przedstawia ale z samej Ziemi Świętej z Jerozolimy i okolic i to z końca II wieku ;


Ale teraz scaliłeś Dezerterze dwa osobne problemy - świętowanie Wielkanocy w niedzielę (raz w roku) a spotykanie się Chrześcijan/ odprawianie pierwszego rodzaju nabożeństw w sabat i niedzielę każdego tygodnia. Sozomen i Sokrates Scholastyk pisali, że pierwsi Chrześcijanie schodzili się razem w sabat (lub zarówno w sabat jak i niedzielę), a Chrześcijanie w Rzymie i Aleksandrii odeszli od tego. Ci zaczęli spotykać się już tylko w niedzielę.

Jak wspomniałam, wiele najwcześniejszych źródeł mówiących o świętowaniu niedzieli pochodzi właśnie z okolic Rzymu. Np. List Barnaby, w którym mowa o "ósmym dniu" powstał w II w. właśnie w Aleksandrii.

Ty mówisz teraz o świętowaniu Wielkiej Nocy w niedzielę. Tak jak to napisałam, zdaję sobie sprawę, że to święto Chrześcijanie obchodzili w niedzielę i był to dzień uważany za dzień zmartwychwstania. Nie negowałam tego w żadnej swojej wypowiedzi.

Nie mniej dalej podkreślam, że według Ewangelii Mateusza kobiety odwiedziły grób w sobotę po zachodzie słońca, a Jezusa już w tym grobie nie było. Musiał wiec według tej Ewangelii Zmartwychwstać w sobotę przed zachodem słońca, czyli w sobotę według obydwu rachub czasu (żydowskiego i współczesnego). Dlatego chciałam podkreślić, że być może autor tej Ewangelii znał jakąś inną Tradycję.

Dodatkowo dalej istnieje "problem" zakupu przez kobiety składników olejków. W systemie piętek-sobota-niedziela nie jest możliwy zakup składników, gdyż sabat zaczynał się w piątek wieczorem a kończył w sobotę wieczorem. Możliwość istnieje tylko w systemie środa-czwartek-piątek-sobota, gdzie między dwoma sabatami (świąteczny w czwartek i zwykły w sobotę) jest piątek.

Moim zdaniem sprawa jest ciekawa i na temat tego "problemu" istnieje w internecie wiele ciekawych opracowań.
 
 
Listek 


Pomógł: 551 razy
Dołączył: 31 Mar 2013
Posty: 7857
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2015-04-22, 10:23   

ShadowLady86 napisał/a:
Nie mniej dalej podkreślam, że według Ewangelii Mateusza kobiety odwiedziły grób w sobotę po zachodzie słońca, a Jezusa już w tym grobie nie było. Musiał wiec według tej Ewangelii Zmartwychwstać w sobotę przed zachodem słońca, czyli w sobotę według obydwu rachub czasu (żydowskiego i współczesnego). Dlatego chciałam podkreślić, że być może autor tej Ewangelii znał jakąś inną Tradycję.



kobiety odwiedziły grób w sobotę po zachodzie słońca, a Jezusa już w tym grobie nie było.

To ,że Chrystus zmartwychwstał w sobotę zgadza się z zapowiedziami proroczymi z Tanach,
ks. Kpł 23 o zebraniu pierwocin jęczmienia. A my tak jak ci z Berei wszystko sprawdzajmy czy jest zgodne z Pismem.

Natychmiast w nocy bracia wysłali Pawła i Sylasa do Berei. Kiedy tam przybyli, poszli do synagogi Żydów. (11) Ci byli szlachetniejsi od Tesaloniczan, przyjęli naukę z całą gorliwością i codziennie badali Pisma, czy istotnie tak jest.Dz.17,10-11

Pozdrawiam
_________________
Twa sprawiedliwość to wieczna sprawiedliwość, a Tora Twoja jest prawdą Ps.119,142
"I będzie ci jako znak na ręce twojej i jako przypomnienie między oczyma twoimi, aby prawo Boga było zawsze w ustach twoich." Wj 13:9
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Strona wygenerowana w 0,08 sekundy. Zapytań do SQL: 10